Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattetime
#1575584
Äger en volvo v70 2009 2.0f.
Har fått ett konstigt fenomen med klimatanläggning.
Den startar ibland men ofta måste jag klappa till instrumentbräda så den startar.
Allt fungerar så verkar vara glappkontakt någonstans.
Har något haft samma problem så jag får ett uppslag var jag ska börja?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1575827
Nej, inte i en sån här bil. Däremot i en 745 SE från 1992. Där ville ECC inte gå ibland. Hjälpte slå knytnäven i instrumentbrädan. Till slut kom jag på att det var en spricka i en lödning i själva instrumenttavlan (med hastighetsmätare, varvräknare och sånt). För att ECC skulle fungera på rätt sätt ville den veta hur fort bilen kördes. Det var något glapp i den signalen, så ibland fick ECC ingen hastighetssignal alls. Då startade den inte heller.
Jag hittade aldrig felet, men efter att ha lödat om varenda anslutning på kretskortet (jag tror jag räknade till 146 stycken) fungerade det sen så länge bilen levde.

Ett sånt här fel kan alltså vara snart sagt vad som helst. Hade jag inte mixtrat själv med den där 745:an hade det nog aldrig hittats eller blivit extremt dyrt.
Användarvisningsbild
av HCP
#1575965
Panelen kostar 20-30 dollar på Ebay, kolla så du får samma nummer bara för det finns flertalet. (knappar m.m. kan skilja, samt phone eller inte)
Så billigt att man kan kasta den slanten utan att blinka.
Gentemot 7-800+ på bildelsbasen.

Skruva lös centerkonsollen först och kolla så alla anslutningar sitter som de ska kan ju vara en bra första grej att kika.

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]