Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1575203
Jadå klippa remmen kan jag fixa. Det är detta med att byta kompressor jag saknar resurser att göra på egen hand. Möjligen byta magnetkoppling, som jag uppfattar det är det en relativt enkel operation som inte kräver mycket av specialutrustning. Men helst skulle någon med kompetens diagnostisera detta ordentligt, fastställa om det (dessutom) är kompressorn det är fel på. Faktum är att vi inte ens vet om AC fungerar, bilen köptes nu i vintras.
#1575205
Börja med byta lager i magnetkopplingen
Gjorde det på min v70d3-11 vid 22000 mil, samma symtom som du
Bilen har nu gått 33100 mil ,Ac funkar perfekt, inget annat bytt på Ac anläggningen
Kolla bara fabrik, står på kompressorn , förmedlingen sanden fr 2011
Beställ nytt fr ex kullagret .com
Jag betalade ca 350kr, är lätt att byta, inga specialverktyg
Kopplingen sitter på splines , man drar den rakt ut
Detta klarar ni
#1575211
Tack för tipset erniefågelholk, då lutar det åt att steg 1A är att klippa remmen trots allt. Därefter - vid tillfälle - kolla om magnetkopplingen och/eller dess lager behöver bytas, tror jag sett någon YT-video om detta och inte extremt svårt som jag fattat det. Detta känns som mest "safe" i dagsläget. Gissar att man inte bör vänta för länge med att få igång kompressorn igen med tanke på tätningar etc i systemet.
#1575239
erniefågelholk skrev: fre 05 apr 2024, 20:44 Tillägg
Bänd upp stukningarna över lagret och banka ut det
åt samma håll
Mitt laget kändes som nytt, men med lagret i handen
kunde man känna friktion om man drog isär lagret och samtidigt rullade det, åt andrahållet kändes inget
Dvs ska du känna något på plats med avskuren rem
då har det skurit rejält
Vad menar du med "Mitt laget kändes som nytt, men med lagret i handen
kunde man känna friktion om man drog isär lagret och samtidigt rullade det, åt andrahållet kändes inget
Dvs ska du känna något på plats med avskuren rem
då har det skurit rejält"?
#1575241
Jag försökte byta lager för inte så länge sedan och det var inte alls så enkelt som det görs gällande på olika forum på nätet. Först drog jag av skallen på centrumbulten. Den är ett helvete att lossa p g a att hela magnetkopplingen snurrar med när bulten ska lossas, så man bör vara två (den ene håller magnetkopplingen med exv en stor polygrip och den andre skruvar loss bulten). Nästa problem var att få loss magnetkopplingen från axeln, satt som berget. Fick köpa en passande avdragare för att få väck den. Sedan bör man ha någon form av press för att få det nya lagret på plats. Det går att hamra dit det nya men det hamnar lätt snett (jag vet, fick köpa nytt efter att ha klantat mig). Ett annat alternativ, vilket jag rekommenderar, är att köpa ny magnetkoppling för ca: en 1000-lapp. Ångrar än idag att jag inte gjorde det.
#1575253
Bra tips xAx att byta hela magnetkopplingen.

Nu visade det sig att jag blev osäker, hade helt glömt hur förbannat trångt det är där nere vid kompressorn.

Känns verkligen som jag har tummen mitt i handen, skulle uppskatta litet vägledning hur fasen man kommer åt bara för denna "enkla" operation... tänkte ju inte försöka mig på att byta detta idag precis utan bara klippa remmen.

1. Är det remmen med en röd markering vi pratar om, den vid pilen här?
2. Hur gör man rent praktiskt på enklaste sätt?

Ursäkta rena noob-frågor...
AC-rem.jpg
AC-rem.jpg (3.14 MiB) Visad 95 gånger
#1575256
För att komma åt ac-remmen får du plocka bort höger framhjul, vika undan innerskärmen och därefter kapa remmen. En kort vass kniv är bästa verktyget.
Ska du byta lager eller magnetkoppling får du förutom hjul även demontera hasplåten (hasplasten, om jag får vara rolig), lossa tre lååååånga skruvar som håller kompressorn på plats och därefter vinkla kompressorn. Sedan är det fritt fram att ge sig på magnetkopplingen. DU BEHÖVER INTE TÖMMA SYSTEMET!
S60 2.5T oljeläckage

Bilen är ifrån -05, att en packning som[…]

Salt. Skickat från min SM-G970F via Tapatal[…]

Lågt däcktryck

Hur långt kör du när du kalibrerar[…]

För att faktiskt spara kräver det att ma[…]