Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573942
Hej håller på med att byta damask på vänster innre drivknut XC70.
Finns ett bra verktyg men då denna drivaxen bara har splines i båda ändar så går det inte att dra av drivknuten (pressa hade funkat utmärkt.
Hur får man bort inre drivknute den mot växellådan på XC70 4WD 2015
#1573985
Förtydligande för att specialverktyget för demontering av drivknut skall fungera så krävs det att den axeltappen som (imitt fall) sticker in i växellådan skall fungera så hade det behövs en gänga längst ut vilket det inte gör utan bara splines...
Om inte ni har några bra ideer så får jag bygga mig ett eget verktyg.
#1573987
Jag har inte gjort det själv på den typen av bil, men knuten är väl bara instucken med ett "C-clip" för att låsa den, så det borde väl bara va att bända ut den.
#1574002
Kan inte se ngt c-clip vid knuten axeln (Den mellan innre o yttre knuten) är slincad där den går in i knuten
#1574034
På sprängskisser ser det ut som knuten sitter med ett C-clip i lådan och en låsring mellan knut och axel.
#1574091
C-clip i lådan Japp låsringen ser man inte, vart sitter den Kan bara se att axeln går in i knuten den är splinsad om det sitter ett c-clipp inne i knuten?
Går inte att se ngn låsring iaf...
Verkar som att man måste byta hela drivaxeln om damasken pajar??? verkar skumt.
#1574275
Tack för svaret och den fina bilden!
Men så ser inte min drivaxel ut den del jav vill klyva ser ut som den nedre knuten men utan gängning i den spinsade ändan så den går inte att dra isär...
#1574279
Hej.

Kan du visa en bild på hur det ser ut för dig?

Kanske ska passa på att förtydliga att dessa båda drivaxlar är delade i den inre knuten. Den andra halvan av vänsterdrivaxeln står på bordet. Denna ska du kunna dela även om C-ringen jävlas och ej låter dig få med dig hela axeln ut.

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]