Sida 1 av 1

Problem med Volvo V70 F 09 som "nästan" dör vid körning

Postat: ons 20 mar 2024, 17:02
av KnoxWhite
Hej!

Mitt första inlägg i detta forum.

Har en Volvov V70 Flexifuel 2009 som gått närmare 40000 mil nu.

Har ett problem som innebär att när vi kör den ca 20-30 min eller låter den stå stilla igång så börjar den nästan "blura" och nästan dö helt detta går att rädda upp i flesta fallen genom att ge den mkt gaspådrag men går ner i "blur"läge igen och vill dö helt. I samband med detta får jag upp nedan felmeddelanden, se bifogade bilder:

DSTC antispinnkontroll AV
DSTC Serv. erfodras

I övrigt går bilen jättebra men just detta gör att vi inte riktigt kan nyttja bilen ordentligt och jag undrar om någon har tips på vad jag ska göra för felsökning först och främst.

Kan det ha med ABS givare eller krans att göra?

Tack på förhand

Re: Problem med Volvo V70 F 09 som "nästan" dör vid körning

Postat: tor 21 mar 2024, 09:51
av apersson850
Det verkar ju som att den tror att det slirar hela tiden. Vad händer om du stänger av/reducerar DSTC?

Re: Problem med Volvo V70 F 09 som "nästan" dör vid körning

Postat: tor 21 mar 2024, 16:45
av MarcusJ
Något med gasspjället? Det inverkar ju både på hur motorn fungerar och är kopplat till DSTC.

Re: Problem med Volvo V70 F 09 som "nästan" dör vid körning

Postat: tor 21 mar 2024, 21:17
av skarj
Börja med att kolla felkoder, då är det nog lättare att veta vad som ger vad så att säga.

Re: Problem med Volvo V70 F 09 som "nästan" dör vid körning

Postat: tor 21 mar 2024, 21:19
av skarj
Är den körd på E85? Gått över till bensin? Eller bara bensin? Tänker om den räknar fel och tror att det är E85 och inte räknat om att det nu är bensin.

Re: Problem med Volvo V70 F 09 som "nästan" dör vid körning

Postat: fre 22 mar 2024, 07:19
av HCP
Ladda batteriet, även fast den vill gå runt kan det bli gremlins and goblins av låg power, om du bara kört till o från 20min så är det inte tillräckligt för att hålla liv i batteriet.
Grannens 2.0F gjorde liknande när batteriet va kasst, alla möjliga knepiga felkoder och gick som en påse älgknän.
Min har gjort likadant också när batteriet va urladdat, blev felkoder på allt möjligt konstigt.

Sen kan du ju såklart ha ett faktiskt fel på en sensor eller liknande, men att ladda batteriet brukar vara en bra början på inköpslistan :-D
Enbart utifrån de 2 felkoderna så är det nog som apersson är inne på ovan, den drar ner motorn för den tror du kör på tvären.

Re: Problem med Volvo V70 F 09 som "nästan" dör vid körning

Postat: mån 12 aug 2024, 15:14
av KnoxWhite
TAck för alla svar här, har varit dålig på att kolla här tyvärr. Har kollat lite mer och vi såg att gasspjället var helt igen sotat med massa klägg och sot, så detta är helt rengjort nu ( Fick felkod på TPS så det ledde mig dit). Det blev betydligt bättre men fortsatte att haldö i mellanåt och då började jag kolla tändspole och tändstfit och då visare det sig att ett av tändstifts hålen har kassa gänger (bilmekaniker som bytade sift för ganska länge sedan) men då blen inte fungerat så har vi inte kört den. Tändstift satt inte i ordentligt och själva kammaren där tändstiftet sitter var jättesmutsigt. Tändstift har hållit på plats av tändspolen och jag misstänker att tändstift inte tänder ordentligt så kommer nu att gänga om tändstift hålet och hoppas på detta ska hjälpa.

Här kommer nästa fråga, då ventilkåpan är i vägen så skulle jag vilja ta av denna för att lättare komma åt tändstfithålet men sen när kåan ska på igen så ska den monetdras men är osäker på vilket moment, någon som känner till momentet för denna?

Re: Problem med Volvo V70 F 09 som "nästan" dör vid körning

Postat: tis 03 sep 2024, 12:24
av KnoxWhite
Hej Igen, lite update på denna tråd.
Jag har nu gängat om och satt i en adapter för tändstift och satte ditt tändspolen, denna felar på i min OBD läsare och klagade på coil B, jag köpte ny och satte dit och då försvann felet men i samma veva hade jag ett fel som var P2008 som jag förstått på forumet här har att göra med en av de 2 solenoider som sitter precis till höger om motorn, en av dessa visar fel vid test med multimeter så jag har nu varit och hittat en likadan på skroten som ligger inom de värden som den ska ha runt 30 ohm (osäker på om det är ohm). Min fråga är om det är någon skillnad på dessa 2 som sitter bredvid varandra med vakumslangar kopplat till sig. Det sitter en uppe och en nere på en platta och frågan är om detspelar någon roll vilken som sitter var då den jag hittade på skroten satt högst upp plattan och den som är sönder på min bil är den som sitter längst ned på plattan, någon som vet?