Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573691
Hej!

Mitt första inlägg i detta forum.

Har en Volvov V70 Flexifuel 2009 som gått närmare 40000 mil nu.

Har ett problem som innebär att när vi kör den ca 20-30 min eller låter den stå stilla igång så börjar den nästan "blura" och nästan dö helt detta går att rädda upp i flesta fallen genom att ge den mkt gaspådrag men går ner i "blur"läge igen och vill dö helt. I samband med detta får jag upp nedan felmeddelanden, se bifogade bilder:

DSTC antispinnkontroll AV
DSTC Serv. erfodras

I övrigt går bilen jättebra men just detta gör att vi inte riktigt kan nyttja bilen ordentligt och jag undrar om någon har tips på vad jag ska göra för felsökning först och främst.

Kan det ha med ABS givare eller krans att göra?

Tack på förhand
Bilagor
Volvo fel 2.jpg
Volvo fel 2.jpg (255.64 KiB) Visad 403 gånger
Volvo fel 1.jpg
Volvo fel 1.jpg (251.6 KiB) Visad 403 gånger
#1573839
Ladda batteriet, även fast den vill gå runt kan det bli gremlins and goblins av låg power, om du bara kört till o från 20min så är det inte tillräckligt för att hålla liv i batteriet.
Grannens 2.0F gjorde liknande när batteriet va kasst, alla möjliga knepiga felkoder och gick som en påse älgknän.
Min har gjort likadant också när batteriet va urladdat, blev felkoder på allt möjligt konstigt.

Sen kan du ju såklart ha ett faktiskt fel på en sensor eller liknande, men att ladda batteriet brukar vara en bra början på inköpslistan :-D
Enbart utifrån de 2 felkoderna så är det nog som apersson är inne på ovan, den drar ner motorn för den tror du kör på tvären.

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]