Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573511
Hej. Vi har en Volvo v70 d3 2011, i fredags började den varna för att den inte laddar så jag stannar för att kolla ifall multiremmen gått av. Döm av min förvåning, remmen har hoppat av men är helt oskadd, däremot har spännrullen lossnat helt?

Plockar ner innerskärmen för att undersöka ytterligare och ser då att bulten för spännrullen har gått av inne i blocket, samt att "piggen" som ska hålla spännrullen på plats har gått av och sitter fortfarande i hålet.

Rem samt spännare är av märket Gates och dessa är bytta av mig sommaren 2022, ungefär 2500 mil sedan.

Någon som varit med om liknande? Min teori är att piggen först gått av och sedan bulten när spännrullen kunnat löpa fritt.

Bra och smidiga lösningar för hur jag ska få ut bulten mottages tacksamt.
IMG_20240318_183535970.jpg
IMG_20240318_183535970.jpg (3.53 MiB) Visad 536 gånger
#1573527
Det du länkar till den nedre lite dyrare ser inte ut att vara vänsterborrar. Vänsterborrar har ju omvänd rotationsriktning mot normala borrar så att när den hugger tag i den avdragna skruven så gör den det i botten av borrhålet gängas den ut om den inte sitter alltför hårt. Principen är ju detsamma som första länken med "grispittar" man borrar ett hål drar ner den vänstergängade avdragaren och förhoppningsvis följer den avdragna skruven med, nackdelen är att den är konisk och kan trycka ut skruven så att den fastnar mer.
#1573530
Problemet här är att det är mycket begränsad åtkomlighet. Bilden är tagen snett nedifrån innerskärmen.

Jag har för mig att det var gänglåsning på denna bulten vilket försvårar arbetet...Ska försöka värma ikväll och borra snett med en Dremel ikväll annars blir det nog verkstad för detta.
#1573559
Som jag skrev i första inlägget så är min teori att piggen först gått av, kanske fabrikationsfel i gjutgodset eller spricka. Man kan bolla idéer om vad som påverkat detta i all oändlighet men jag tror faktiskt inte den skulle suttit i ca 3000mil om jag skulle dragit för hårt.
Jag erkänner dock att ingen momentnyckel blev använd vid montering pga det otroligt generösa utrymmet som finns mellan stötdämpartornet och motorblocket.
#1573681
Hade du bytt frilöpsrullen med? Mitt teori är att är det är den som har orsakat onödigt mycket "jobb" för spännaren. Såg att du skrev att det var Gates spännaren, så vitt jag vet så är det bara Dayco som tillverkar just denna spännare oavsett vad står på kartongen, vet inte vad är i kartongen på dem allra billigaste.
Oljud under bilen

Fram? Bak e de fram på med nya isolatorer

Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]