Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spegel00
#1573254
Hej! Har en v70 2010 som jag behöver skarva ABS kabel på då den har gått av. Är det något komplicerat att göra? Har tunn kabel, lödpenna och krympslang till hands, är det görbart? Gäller vänster fram :)
Användarvisningsbild
av HCP
#1573268
Går bra, se till att du har bra krympslang bara så den inte är för stor, då går de fort med salt o skräp som börjar rosta den. Ta gärna flera olika storlekar över varandra för att va safe om du har typ biltema-krymp. Använd helst en med lim.

Min blev avskavd för några år sedan, höll ett halvår tills jag fick göra om det igen med riktiga grejjer, fuskade med dålig krympslang som torkade och inte höll tätt :-D
Försök skarva ihop de två bitarna du har än att lägga dit mer kabel.
av spegel00
#1573281
HCP skrev: lör 16 mar 2024, 11:13 Går bra, se till att du har bra krympslang bara så den inte är för stor, då går de fort med salt o skräp som börjar rosta den. Ta gärna flera olika storlekar över varandra för att va safe om du har typ biltema-krymp. Använd helst en med lim.

Min blev avskavd för några år sedan, höll ett halvår tills jag fick göra om det igen med riktiga grejjer, fuskade med dålig krympslang som torkade och inte höll tätt :-D
Försök skarva ihop de två bitarna du har än att lägga dit mer kabel.
Okej tack för svar! Ajemän har riktig krympslang som täter med lim runtom och sluter riktigt bra. Ska försöka skarva ihop dom jag har, är ju inte mästare på att löda men ska göra mitt bästa :-D Vet du om jag måste ha en felkodsläsare för att släcka abs efter? Eller släcks den av sig själv? Har för mig att jag läst om det är sensorfel så släcks det automatiskt men är det kransen så måste man släcka den manuellt
Användarvisningsbild
av HCP
#1573282
spegel00 skrev: lör 16 mar 2024, 13:24
HCP skrev: lör 16 mar 2024, 11:13 Går bra, se till att du har bra krympslang bara så den inte är för stor, då går de fort med salt o skräp som börjar rosta den. Ta gärna flera olika storlekar över varandra för att va safe om du har typ biltema-krymp. Använd helst en med lim.

Min blev avskavd för några år sedan, höll ett halvår tills jag fick göra om det igen med riktiga grejjer, fuskade med dålig krympslang som torkade och inte höll tätt :-D
Försök skarva ihop de två bitarna du har än att lägga dit mer kabel.
Okej tack för svar! Ajemän har riktig krympslang som täter med lim runtom och sluter riktigt bra. Ska försöka skarva ihop dom jag har, är ju inte mästare på att löda men ska göra mitt bästa :-D Vet du om jag måste ha en felkodsläsare för att släcka abs efter? Eller släcks den av sig själv? Har för mig att jag läst om det är sensorfel så släcks det automatiskt men är det kransen så måste man släcka den manuellt
Det löser sig självt, du bör ju hänga av minuspolen när du fixar kabeln så den hinner tappa minnet.
Ibland kan de krävas några rotationer och cycler innan den släpper ABS-fel.
av spegel00
#1573289
HCP skrev: lör 16 mar 2024, 13:28
spegel00 skrev: lör 16 mar 2024, 13:24
HCP skrev: lör 16 mar 2024, 11:13 Går bra, se till att du har bra krympslang bara så den inte är för stor, då går de fort med salt o skräp som börjar rosta den. Ta gärna flera olika storlekar över varandra för att va safe om du har typ biltema-krymp. Använd helst en med lim.

Min blev avskavd för några år sedan, höll ett halvår tills jag fick göra om det igen med riktiga grejjer, fuskade med dålig krympslang som torkade och inte höll tätt :-D
Försök skarva ihop de två bitarna du har än att lägga dit mer kabel.
Okej tack för svar! Ajemän har riktig krympslang som täter med lim runtom och sluter riktigt bra. Ska försöka skarva ihop dom jag har, är ju inte mästare på att löda men ska göra mitt bästa :-D Vet du om jag måste ha en felkodsläsare för att släcka abs efter? Eller släcks den av sig själv? Har för mig att jag läst om det är sensorfel så släcks det automatiskt men är det kransen så måste man släcka den manuellt
Det löser sig självt, du bör ju hänga av minuspolen när du fixar kabeln så den hinner tappa minnet.
Ibland kan de krävas några rotationer och cycler innan den släpper ABS-fel.
Okej! Men när du lödde hade du kabeln på plats eller plocka du ur kabeln och lödde på bänken? Isåfall var sitter kontaktstycket till själva abs ”härvan”. Hittar ej på den
Användarvisningsbild
av HCP
#1573318
Jag gjorde det på plats, hade skavts av mot innerskärmen på nåt vis, andra gången använde jag hylsor som har lödtenn och lim på insidan så de "krimpar" och löder ihop kablarna samtidigt, använde en avlödningsmaskin med varmluft men de går med gasbrännare eller varmluftspistol också i många fall.
Ser ut såhär
44-0079_xl_1.jpg
44-0079_xl_1.jpg (27.43 KiB) Visad 225 gånger
Annars går de bra med vanlig lödkolv också, gärna med flussmedel så du får in lodet imellan och inte bara som en klump på utsidan
av spegel00
#1573320
HCP skrev: lör 16 mar 2024, 17:24 Jag gjorde det på plats, hade skavts av mot innerskärmen på nåt vis, andra gången använde jag hylsor som har lödtenn och lim på insidan så de "krimpar" och löder ihop kablarna samtidigt, använde en avlödningsmaskin med varmluft men de går med gasbrännare eller varmluftspistol också i många fall.
Ser ut såhär
44-0079_xl_1.jpg

Annars går de bra med vanlig lödkolv också, gärna med flussmedel så du får in lodet imellan och inte bara som en klump på utsidan
Okejokej! Men har lödit ihop det nu och satt på en ny sensor. Dock så fick jag inte ner sensorn hela vägen utan fick fila ner kanterna lite på själva sensorn så den gick i som den skulle, konstigt tycker jag då det är samma artikelnummer som det var på den gamla och den gick i utan problem. Ska ut och testa alldeles snart och sen om den släcks, återkommer annars :)

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]