Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573206
Går troll i min bil.
Köpte en bil nyligen med bromsproblem.
Höger frambroms släpade och gick varm.
Böt bromsok och slang. Började fungera.
Märkte 2dagar senare att bakbromsarna börjat gå varma. Så rengjorde hållare/belägg och kolven rörde på sig fint.
Detta hjälpte inte!
Böt belägg, skivor och hjullager för att vara säker på att skivan inte tiltar in mot beläggen.
Lämna in hos en mek som rengjorde om och smörjde och kontrollerade samt luftade bakbromsarna endast. Han sa att dom fungerar.
Åkte hem och bakbromsarna blev frtf varma samt höger fram som är ny blev varm igen!!

Har kikat lite med vida, inga felkoder.
Har även sett att bromskretsens tryck är 0.33-1.0bar vid stillastående motorn igång utan bromsarna är ansatta.

Starta upp tjejens v50 1.6d 2010 och kolla denna värde (bilen kall) den visade -0.16bar. (då borde denna vacuum dra in bromskolvarna lite)
Medans mitt övertryck på 0.33-1.0bar i bromskretsen borde trycka ut kolven i oken lite?

Varför varför varför ligger mina klossar på pyttelite? Bilen börjar rulla lätt när man släpper på handbromsen utan växel i... Men när man kör så känner man hur bromsarna blir varmare och varmare!!

Ge mig ers teorier!! Huvudbromscylinder som inte drar sig tillbaka helt? Bromskolvarnas o-ringar gamla och inte tillräckligt flexibla?

Har ingen lust att börja byta prylar för 10 000:- om de lan va nå enkelt fel. Samt att ett ok är redan nytt och spökar lite med!

Tacksam för alla ideer och funderingar!
#1573214
Va nyss ute och åkte till affären. Provade provocera bromsen lite... Pumpade och kollade samtidigt om jag fick ned bromstrycket till 0.0bar när jag släppte på pedalen. Fick ned den 3ggr till detta när jag släppte snabbt på pedalen. Den flashade 0bar under en bråkdels sekund.
Provade med både motorn av och på.
Märkte även att jag kunde pumpa upp ett tryck i pedalen att den stumnade till för att sedan sjunka sakta! (Internt läckage i huvudcylindern? Eller är jag ute och cyklar?)
#1573242
Den här plattformen är lite känd för lätta anliggande bromsar bak, men inte fram. Då verkar det vara det BCM-modulen som lätt tryck på bakbromsarna hela tiden. Men jag har för mig trycket släpper när bilen är avstängd vilket du säger inte gäller för din bil?

Kan du testa att kalibrera bromstryckgivaren, jag har gjort det med ett tredjepartsverktyg, men det lär man väl kunna göra i Vida också.
#1573245
Gjorde en "monteringskontroll" med vida på bakbromsarna. Det brummade i p-bromsen när den kollade av läget.
Men helt klart en ide att följa upp! Ska kika lite på det där om man kan kalibrera om med vida. Hur hjälpte det dig att göra det?
#1573258
Jag skulle vilja säga att det inte har legat på efter jag gjorde kalibreringen av bromstrycksgivaren (i somras), innan dess låg det på lite till och från tyckte jag. Så körde jag under nästa två års tid, det låg inte på mer än så. Bakskivorna blev ljumna medan fram var kalla efter 10km utan att jag rört bromspedalen.

Allt (ok, slangar, belägg, skivor och okhållare) var nytt förutom BCM, bromscylinder och bromsrör.

Det finns ett antal trådar här på forumet om den här egenheten. Någon hade bytt BCM och fått bukt på problemet, för mig verkar det som kalibreringen löst det men jag kan inte med säkerhet säga att det är lösningen,

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]

Oljud under bilen

Tycker det låter både fram o bak, ska […]

silen blir sådär på ett par tusen[…]