Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573271
Läste precis i Vida att dessa skitbilar har nåt som heter RAB (Ready alert brakes). Då för bromssystemet beläggen närmare mot bromsskivan för att minska reaktionstiden för en hård inbromsning. Exakt så känns det som att bromsarna är i läge hela tiden. Hjulen Snurrar trögt när man trycker med fingrarna när bilen är upphissad!
Nån som har koll på vad som styr denna RAB funktion? Har bara en känsla av att den är på hela tiden!
#1573275
Jag läste på lite mer i Vida nu och det verkar som att bromstrycksgivarens lagrade offsetvärde justerades när jag gjorde en kalibrering. Då vet BCM om när man inte trycker på bromspedalren vilket värde tryckgivaren ger och då kaliberar den genom att ange ett offsetvärde (avvikelse från 0) vad givaren skall registrera. Om offsetvärdet är fel (om än så lite åt fel håll) tror den att ett visst tryck ligger på bromspedalen och därmed ger tryck på bromsarna genom BCM. Den separata bromsljusgivaren har egentligen inget med bromssystemet att göra, utan bara belysningen.

Genom att byta hydrauldelen på BCM som någon gjort vilket löste problemet så fick han en annan givare (inbyggd i BCM) som stämde bättre mot det lagrade offsetvärdet.

Det är min teori/spekulation, som jag inte har en aning om ifall den skulle kunna stämma....
#1573323
Hmm, mycket intressant! Ska nog boka en tid hos volvo och be dom kalibrera. Spolade igenom ½l bromsvätska idag genom alla 4 hörn. Hjälpte inte...
Böt tillbaka till gamla bakbeläggen, nu går inte skivorna varma iaf.
Va ute och provkörde till en polare (volvo tekniker) och bromsade inget alls sista 15km innan jag anlände. Iskalla skivor!
Vi tog en provtur och då blev skivorna varma iom han bromsade!
Medelförbrukningen va på 0.51l/mil på ca 8mil.
Ska köra bilen nu ett tag och ha ett öga på allt. Ska även boka en tid hos volvo för omkalibrering iom har bara ägt bilen i 2veckor. Vet aldrig vad ägarna innan gjort och bytt!

Tack för din input ang givaren och offset värdet!! Uppskattas mycket!
#1573380
ABS-enhet=BCM, varför skulle givaren vara inbyggd i huvudbromscylindern?

Vad menar du med adaptiv vid start?
#1573390
Fast på P3 är den inbyggd i BCM, inte en separat givare som på P2.

Jag förstår inte riktigt hur bilen skall kunna justera sig själv vid uppstart, du kanske bromsar när du startar? Visst, det kan bilen veta (genom bromsljuskontakten) men då borde man inte kunna justera/kalibrera offsetvärdet manuellt tycker jag. Att bromsarna inte blir justerade förrän man släpper bromsen vid start låter också konstigt kan jag tycka.

Offsetvärdet tror jag inte har ändrats, men väl kan givaren ha ändrat sig lite med åren, så att offsetvärdet behöver justeras.

Men som sagt, jag spekulerar bara.
#1573398
Spekulerar jag med! 🤣 Lufta tankar!
Om man lägger det så här. Förtrycksventilen är inbyggd i bcm. Säg att bcm hängt med i 24k mil. Den används varje gång bilen rullar... Toleranserna borde ju ändras på den iom den slits, om än jävligt lite slitage.
Tex att jag har 0.33-1.0bar i vilotryck på tomgång i bromssystemet medans tjejens v50 har -0.16bar. samma bcm i bägge! Då borde tjejens v50 bcm släppa igenom mindre tryck iom Den kalibreringen stämmer bättre överens med bromstryckgivarens värden iom den kanske är mindre sliten?
Så kan den vara så att man måste kalibrera om dessa efter ett tag för att bcm ska kunna styra beläggen med ⅓ millimeter precision? Om jag fattat det rätt så uppstår det problem med anliggande bromsar om offset värdet på givaren ändrats. (Pga slitage, annan bromsvätska med lite annan viskositet eller dylikt)

Låter egentligen inte så långsökt när man lägger upp det såhär! Ska fan boka en tid hos volvo och be dom kalibrera om min bromstrycksgivare!
#1573404
Är det verkligen likadan BCM i V50, det är ju en annan plattform?!

Vad tryckgivaren egentligen läser ut är ju ganska onintressant om offsetvärdet är korrekt (dess syfte är ju att justera uppmätt värde mot verkligt värde), men om offsetvärdet skulle vara fel kan det ju bli så att BCM ger lite tryck trots att den inte borde.

Var i Vida hittade du info om att offsetvärdet ställdes in vid varje uppstart?

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]