Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1573154
Hej, har en V70 MY10. Den förra ägaren hade bytt skivor och belägg runtom (kvitto finns) till biltema skivor och belägg. Jag märker dock nu efter några hunder mil att bilen vibrerar våldsamt i ratten vid inbormsning på motorväg eller högrehastigheter.

Felsökning jag gjort själv.
*Plockat av samtliga bromsar och motionerat kolven så den löper som den skall, vilket den gör på varje enskild OK.
*Plockat av skivorna och rengjort på hjulnavet/lagret så inte skivorna sitter ojämnt.
*Kollat bussningarna i framvagnen så att det inte glappar, vilket det inte gör..

Åtgärder sedan tidigare:
*Bussningar i främre bärarmen bak är bytt sedan 100mil tillbaka.

Vad säger ni, kan jag göra några mer tester? Skall jag bara bita i det sura äpplet och köpa mig brembo skivor runt och och testa? Kan det vara hjulnaven som är skeva? (låter inte dåliga i övrigt...)

Tack!

/Per
#1573165
Jag har haft sådana problem, eller nej, inte våldsamt med lite vibrationer. Plockade bort beläggen och såg till att alla anliggningsytor mellan beläggen och oken var rena och infettade med något värmetåligt. Beläggen kunde röra sig lätt i oket.
Vibrationerna försvann.
Det är det enda jag kan komma på som du inte nämnt ovan.
#1573170
Har du verkligen kollat alla leder och bussningar så tror jag nog på skivorna ändå.
Bakre bussningar, kulled vid länkarm, inre och yttre styrled är ju de främst förekommande orsakerna. Bakre bussningar mer vid acceleration, styrleder bara av att köra så det utesluter lite smått sig själva.

Kan lätt kollas med indikatorklocka, har du någon nörd i bekantskapen så har de en.
Är du nära Sundsvall kan du få låna en av mig :-D Kan göras med något hemmamixtrat också, du behöver nåt som petar på skivan när du snurrar skivan för att höra om de låter skrap-skrap-skrap med mellanrum, eller bara ett långt skraaaap :-D
T.ex. en bit ståltråd du sätter fast i bromsoksfästet, böj den så den lätt lätt touchar skivan, skruva fast skivan också innan - sen snurra skivan och lyssna.
#1573183
Jag har också vibrationer vid inbromsning (745-a), mest beroende på att jag kör för lite. Står bilen en vecka i fuktig väderlek kan det vibrera ordentligt. Det beror på rostmarkeringar som blir vid bromsklossarna är bilen står för länge. Brukar hjälpa med 2 - 3 kraftiga inbromsningar från 130 - 150 km/tim så hårt så ABS-en går in. Håll koll på andra trafikanter bara..... Sen funkar mina bromsar som dom ska igen, till nästa gång. Har också Biltemas skivor, runt om.

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]