Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572750
Hej

Som rubriken lyder. Hur demonteras ac-kompressorn? Har lossat de tre långa bultarna som håller kompressorn på plats. Har en stor del av helgen försökt lirka kompressorn hit och dit, fram och tillbaka utan att lyckas få ut den. Kontakterna tar emot, likaså rör eller slangar som jag misstänker måste lösgöras innan kompressorn kan plockas ut, men de når jag inte. Bör tilläggas att jag jobbat underifrån. Kanske är det enklare att ta bort fläkten och lossa rör och kontakter den vägen för att därefter plocka ut den underifrån? Någon som bytt kompressorn och kan tillhandahålla info hur det ska gå till?

Volvon är en bensin V70 2.5T -08 med motorkod (B5254T6)

Tacksam för svar.
#1572817
Fan, jag blir galen. Har försökt lirka ut kompressorn underifrån utan framgång. En ram och annan plåt är i vägen. Känns som att jag möjligen skulle kunna klämma och rycka ut den med ansenligt våld, men då är jag rädd att jag sliter sönder och sabbar kontakter, kablar och slangar.

Skulle vara oerhört tacksam om någon kan förklara hur jag ska kunna få ut den underifrån?
#1572844
Ja det går fint, 13 ringspärr sen är du hemma. Har du tömt systemet?

Inte för att vara dryg men är inte detta jobb lite för avancerat? Du kommer ju ändå behöva in på verkstad för att fylla med rätt gas. Samt mäta upp hur mycket olja det är i gamla kompressorn för det bestämmer hur mycket du ska slå i den nya kompressorn innan du monterar den. Sen någon typ av domkraft för att bryta upp kompressorn så du får på remmen.
#1572884
binkie skrev: mån 11 mar 2024, 20:04 Ja det går fint, 13 ringspärr sen är du hemma. Har du tömt systemet?

Inte för att vara dryg men är inte detta jobb lite för avancerat? Du kommer ju ändå behöva in på verkstad för att fylla med rätt gas. Samt mäta upp hur mycket olja det är i gamla kompressorn för det bestämmer hur mycket du ska slå i den nya kompressorn innan du monterar den. Sen någon typ av domkraft för att bryta upp kompressorn så du får på remmen.
Tack för svar, binkie. Ingen fara, upplever dig inte alls som dryg. Tvärtom, all vägledning är välkommen. Ja, systemet är tömt av en bekant till min svåger som arbetar inom kylservice och som även ska vakuumsuga och fylla systemet med köldmedium under frutsättning att jag gör allt förarbete själv. Hade tänkt byta kondensor med nytt torkfilter samt kompressor förfylld med olja, därefter vakuumsuga ordentligt och länge och sedan fylla med gas. Det är tanken.

Den korta elastiska remmen är enkel att få på (trots att många hävdar motsatsen). VParts har en bra instruktionsvideo (ca: 4 min in på videoklippet nedan) om montering av den korta elastisk ac-remmen. Jag brukar dock använda en 10 mm ringnyckel på övre remskivans bultar för att dra runt remskivan och därmed även remmen på nedre remskivan. Detta är betydligt lättare och går på nolltid.

Ceska, tack för det värdefulla videoklippet som visar hur det ska göras. Ser att jag var helt fel ute.

Senast redigerad av 1 xAx, redigerad totalt 0 gånger.

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]

XC90 eller V90CC

Finns inte en enda nyare bensin V90 CC om jag ko[…]

Solenoiden byter man bara. Den går inte att […]