Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572716
Kan någon förklara så jag förstår vad som är vad...?
Hur är det egentligen med de olika navigationssystemen i olika former och årsmodeller från 2012/2013 och framåt? Vad gäller om man vill ha ett system där man kan uppdatera kartorna själv via USB?
Har möjlighet att avkoda och ändra carconfig för att komma åt inbyggda men låsta funktioner, och om jag skulle skaffa en P3-bil och kunna använda navigation, vad behöver jag tänka på?
De flesta 2015-2016 verkar ha "riktig" navigation, alltså inte internetkartor, och möjlighet att uppdatera kartorna via USB. Kan man uppgradera en äldre årsmodell till samma funktion, och i så fall vilka? Vad för grundförutsättningar måste finnas?
Kan man uppgradera en 2014 utan jordglobsknapp t.ex.? Hur? Carconfig och en knapp?
#1572718
Kan tillägga att jag inte är särskilt sugen på att betala 7000 kr till en Volvo-åf om jag kan låsa upp funktionen själv med att ändra carconfig etc.
#1572720
Hejs
Det är egentligen 2 olika Navigationer på Sensus.

Det första kom med intåget av Sensus 2011-2014. Detta system hade sin sista uppdatering 2020 och det kommer inga fler uppdateringar. Då det är nu långt över 10 år gammalt. För att kunna ladda ned kartor via USB på denna version så måste mjukvaran i IAM vara av ver. 1210 som minst. Annars fungerar det inte att uppdatera med USB.

Det andra navigationssystemet kom med Sensus Connects intåg 2014(som MY 2015). Det finns en sista uppdatering som släpps det här året. Sensus Connect systemet kan man uppdatera kartorna med USB från början.
#1572733
Retrofitp3 skrev: sön 10 mar 2024, 12:14 Hejs
Det är egentligen 2 olika Navigationer på Sensus.

Det första kom med intåget av Sensus 2011-2014. Detta system hade sin sista uppdatering 2020 och det kommer inga fler uppdateringar. Då det är nu långt över 10 år gammalt. För att kunna ladda ned kartor via USB på denna version så måste mjukvaran i IAM vara av ver. 1210 som minst. Annars fungerar det inte att uppdatera med USB.

Det andra navigationssystemet kom med Sensus Connects intåg 2014(som MY 2015). Det finns en sista uppdatering som släpps det här året. Sensus Connect systemet kan man uppdatera kartorna med USB från början.
Vad gör den uppdateringen på my2015.
#1572735
Nästa uppdatering för Sensus Navigation 2014 planeras att släppas i april 2025, däremot släpps inget nytt för Sensus 2011.
#1572759
Tycker navigatorn har funkat bra. bra funktion är att den ger en liten pling inför fartkameror även när navigation inte används. (Om man vill) En klar nackdel framöver när VOC inte längre kommer funka är att man också tappar det smidiga sättet att lägga in destinationer via appen, för bilens gränssnitt är ju lite gammaldags och saknar appens koppling till internet (typ Google?) så man lätt hittar även butiker och platser utan tydlig adress. Efter det är det frågan om inte vanlig telefon med Google maps är smidigare överlag?
#1572794
apersson850 skrev: mån 11 mar 2024, 00:44 Det är mest det att man ska ha en grunka till i bilen, som inte sitter inbyggd.
Jo. Har iofs alltid telefonen i en hållare i bilen så jag kan se och komma åt den enkelt, men jag har inte någon skärm i någon av bilarna heller. De tillfällen då jag kör bil med infotainmentskärm ligger telefonen någon annanstans, går ju inte att sätta den i hållare utan att skymma skärmen...

Liten uppdatering, stressade lite i lördags […]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bile[…]

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]