Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XC70D3Polestar
#1572548
Hej
Har precis köpt en XC70, har en dålig väg sista biten hem och funderat lite.
Jag tänkte höja markfrigången på vår XC70 genom att sätta på 235/70-17 därigenom få upp den lite och öka rullomkretsen och då få ner varvtalet något i motorvägsfart.

Någon som tänkt i dessa banor?
Har någon här provat och isåfall hur har det fungerat?

Tacksam för svar
av UnleashFusion
#1572558
XC70D3Polestar skrev: fre 08 mar 2024, 12:56 Hej
Har precis köpt en XC70, har en dålig väg sista biten hem och funderat lite.
Jag tänkte höja markfrigången på vår XC70 genom att sätta på 235/70-17 därigenom få upp den lite och öka rullomkretsen och då få ner varvtalet något i motorvägsfart.

Någon som tänkt i dessa banor?
Har någon här provat och isåfall hur har det fungerat?

Tacksam för svar
Original är 235/55-17
har sett folk lagt på 235/65-17 utan att det tar i någonstans men om du tänkt 235/70 vågar jag inte säga, om det tar i eller skrapar kan jag inte utesluta. rullomkretsen ökar >10%.

samt finns höjningskit: https://vparts.se/se/hojningskit-till-v ... 83010.html
av XC70D3Polestar
#1572588
Tack för svaret. Jag har sett kitet på Vparts men har i dagsläget ingenstans att skruva- Kan bli till hösten :-)
av Hardreset95
#1572601
235/70-17 går ej!
Jag har testat 235/65-18 på min bil och det tar i rätt ordentligt, främst bak.
Bägge dimensionerna motsvarar 30", således är 29" max om man inte vill kapa innerskärm/plåt.
Hjulhusen är för små för att få på större hjul.
Då har jag ändå Vparts höjningskit på min bil, en 2014 xc70. :crying:
Användarvisningsbild
av apersson850
#1572602
Du kan få problem med att hastighetsmätaren visar fel. Om de sköter sig på någon av bilprovningarna borde de rimligen slå ner på det.
av XC70D3Polestar
#1572652
Tack Hardreset95
Det var ett sådant svar jag var ute efter.
Jag tänkte att jag besiktigar med original fälgar, apersson850
av Hardreset95
#1572678
Inga problem :-)
Föresten om du tänkte köpa vparts höjningskit så rekommenderar jag att inte sära på hjulspindel och fjäderben fram vid demontering, jag slog ur min med slägga och det var lite jobbigt att få i fjäderbenet i fästet igen.
Skulle jag gjort det idag hade jag nog demonterat fjäderbenet ihop med hjulspindeln, bak gick däremot väldigt smidigt och tog inte många minuter.
Höjningen blev ganska diskret men visst kände man lite skillnad, fast man hade gärna fått någon cm till :-D
av mimeck
#1573200
Hej.

Jag har också en XC70-2011.
Funderar på vägen där du bor. Den måste ju vara extremt dålig.

Jag bor också vid en dålig väg. Ibland är det rejäla snödrivor att ha sej igenom.
Brukar även köra efter skogsvägar och liknande. Har aldrig haft nått som helst problem med markfrigången förutom nånn enstaka gång när det snöat flera decimeter när man ska åka på morgonen. Sånt löser ju fyrhjulsdriften!
Användarvisningsbild
av apersson850
#1573522
Jag har kört i. En gång gränslade jag en tuva av mossa, som visade sig vara rena berget under. Då klippte jag av en flock plastnitar till plastkjolarna längs tröskeln.
Andra gången när jag gränslade en sten som jag lätt skulle komma över, men ena framhjulet bara sjönk rätt ner så jag landade hårt på stenen under motorn.

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]

Service Renault Scenic 2003

Den står på bockar nu, alla hjulen rul[…]

Köpråd V60 etanol

Ja en V70FT hade kanske gått till TS med ja,[…]