Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1572502
Hejsan!
Jag har en 2012 volvo v70 1,6D drive med ett störigt problem gällande kopplingsgivaren.

På denna modell sitter det en kontakt på pedalen under ratten samt en givare på kopplingscylindern eller vad den heter vid torpedväggen i motorrummet.

Jag har inte några felkoder med Vida, men när jag tittar på signalerna visar givaren i motorhuven att kopplingen är till hela tiden. ”25% givare aktiv” och ”75% givare inaktiv”

När man trycker ned kopplingen visar den samma för 25% men ändrar 75% till aktiv. Felet är alltså 25%-givaren!?

Farthållaren fungerar inte heller och bilen är lite bråkig när man skall starta den. - Jag antar att bilen tror att kopplingen är lite nedtryckt hela tiden och det är felorsaken.

Jag drog till skroten och hämtade några nya givare. Dum som jag var plockade jag inte ut den ”trasiga givaren” i motorummet för att kolla hur den såg ut eller felsöka den innan jag hämta en ny.

Enligt lagen om alltings jävlighet köpte jag därför fel givare. Det fanns inte nån v70 med samma årsmodell med manuell låda inne när jag var där.. utan plockade givaren från en 11:a. Den såg såklart inte likadan ut, men kontakten var likadan och fästet mot kopplingscylindern var lika upptäckte jag sedan hemma.

Detta märkte jag när jag hade meckat ur min trasiga för att jämföra dem innan bytet. Jag mätte upp pinnarna på givarna och dem hade inte heller samma värden eller slutning.

Jag prövade ändå att mecka på den nya givaren för att se om den kanske ändå funkade med bilen… det gjorde den inte. Motorlampa och felkod P0808000 clutch control sensor A circuit to high.

Prövade att nolla koderna, men gick ej.

Bytte tillbaka till orginal givare. Koderna försvann men bilen tror fortfarande att kopplingen är nedtryckt.

Beställde Rätt givare från bildelsbasen.. tror jag. Fick hem den idag. Den nya givaren ser precis likadan ut som min gamla.

Slängde i den nya givaren och får även med den felkod P080800! Clutch control sensor A circuit to high.

Den nya givaren ser likadan ut men hade nån annan siffra på numret på baksidan och kanske var nåt år nyare än från min bil.

Vet nån hur noga det är med en sådan här givare ? Kan felvärdena bero på att jag har lyckats mecka i fel givare ännu en gång? (Även fast den såg likadan ut)

Jag tar gärna emot tips på hur jag skall gå vidare… en ny givare är svindyr, så gärna begagnat eller om man kan fortsätta felsökning på nåt annat sätt.

Jag har bytt alla givare och kontakter inne i bilen sedan tidigare när jag började med felsökningen.

Tips nån?
#1574043
Jag har fixat felet nu.

Prövade 3 olika givare och fick samma fel. Testade sen att byta hela huvudcylindern på kopplingen, och då började det äntligen fungera.

Felet måste alltså varit internt i huvudcylindern. Den visades som 25% öppen hela tiden.

Fyllt tanken på Ingo som har nedsatt pris i […]

Bilen går normalt annars? Du får g&ari[…]

Då blev luftfiltret bytt och det gamla tv&au[…]

Nåt speciellt du undrar om? Har lagt in den […]