Sida 1 av 1

Byte av kompressor på en V70 2.5T (bensin)

Postat: tis 05 mar 2024, 17:31
av xAx
Behöver byta ac-kompressor på min V70 och har ringt runt ang pris som hamnat från drygt 10K till knappt 15K. Har förstått att det inte är så enkelt som att bara byta kompressor utan systemet ska vacuumsugas, läcksökas, PAG-olja påfyllas och torkare bytas efter kompressorbytet. Tycker 10K är lite väl mycket för en 15 år gammal bil så jag tänkte köpa en begagnad kompressor på skroten, eventuellt byta lagret i magnetkopplingen och montera den, därefter lämna in den för påfyllning av köldmedium. Gör jag allt själv med en beggad kompressor utan vacuumsugning och påfyllning kan jag komma undan med 3-4 000 kr. Funkar den några år är jag nöjd, sedan blir det byte till nyare bil.

Min frågor:

1) Är det enkelt att byta kompressorn? Görs det uppifrån eller underifrån?

2) Hur byts torkare? Har hört att det krävs speciellt verktyg för detta?

3) Något mer jag bör tänka på i samband med kompressorbyte?

Bilen är en bensinare modell v70 2.5T 2008 (motorkod B5254T6)

Tacksam för svar

Re: Byte av kompressor på en V70 2.5T (bensin)

Postat: tis 05 mar 2024, 18:02
av malajo
Tror du inte det räcker att "shimsa" den?
Inte ovanligt att den bara är sliten

Skickat från min Pixel 7a via Tapatalk


Re: Byte av kompressor på en V70 2.5T (bensin)

Postat: tis 05 mar 2024, 18:20
av xAx
Om det ändå vore så enkelt. Det ökända lagret i magnetkopplingen skar i somras och när jag skulle skruva bort centrumbulten för att få loss magnetkopplingen brast bulten dvs bultskallen. Inte en chans att få loss resten av bulten M6 ur gängorna. Dessutom sitter magnetkopplingen som berget på komressorn. Så det blir att köpa ny (begagnad) kompressor.

Re: Byte av kompressor på en V70 2.5T (bensin)

Postat: tis 05 mar 2024, 19:47
av Variosboy
Du byter underifrån.
Remmen som driver kompressorn är en elastisk rem utan spännare vilken kan vara lurig att få på. Man kan i samband med att man skruvar fast nya kompressorn vinkla kompressorn, hänga på remmen och sen tvinga kompressorn i rätt läge med bultarna.
Torkfiltret sitter i gaveln på kondensorn och den byts i sin helhet. Osäker på om fronten på bilen måste väck eller om den går att få ut ändå, men fronten är inte svår att få bort.

Kompressorn hittar du ny under 3k från tex autodoc, kondensorn ligger väl på ca 1k och ny rem är ju inte många kronor.

Re: Byte av kompressor på en V70 2.5T (bensin)

Postat: ons 06 mar 2024, 05:15
av binkie
Skit i torkfiltret om du ändå ska göra det billigt. Du har ju inget läckage som ska åtgärdas utan ett lagerfel på kompressorn

Re: Byte av kompressor på en V70 2.5T (bensin)

Postat: ons 06 mar 2024, 06:14
av rosefors
Det sitter väl en låsring runt lagret som måste av innan du kan dra av kopplingen. Därefter krävs avdragare.

Jag hade satsat på att borra ut bulten och gänga om, med kompressorn hängandes.

Re: Byte av kompressor på en V70 2.5T (bensin)

Postat: tor 07 mar 2024, 18:02
av xAx
Tack för svar alla som svarat.

Variosboy, menar du att torkfiltret är en intgrerad del av kondensatorn dvs hela kondensatorn måste bytas?

Rosefors, att borra ut bulten och gänga om låter som en bra idé, men att borra ut bulten med kompressorn hängandes verkar vara en svår uppgift med tanke på att det blir något svajigt att borra i bulten med hängande kompressor. Dessutom är bulten en M6, vilket innebär att jag behöver borra med en tunn borr som lätt går av om inte kompressorn är fixerad och stabil under borrningsmomentet. Går borren av en bit in i bulten så blir det omöjligt att borra ur den del av borren som gått av. Men jag kan ha fel.

Re: Byte av kompressor på en V70 2.5T (bensin)

Postat: tor 07 mar 2024, 20:43
av Variosboy
Japp, den är en del av kondensorn (sitter integrerad i ena gaveln).