Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RichEM91
#1571615
Hei. Har problem med partikkelfilter på min V70 1,6 -2011 modell.

Partikkelfilter ble byttet i mai 2022 og da ble også additiv tank påfylt.

Første gang jeg fikk trøbbel med dpf var i juni 2023. Da kjørte jeg til verksted som regenererte. Da funket den bra igjen frem til nov/des. Da regenererte de igjen, men da dukket problemet opp igjen ganske raskt.

Nå for 3 uker siden tok verkstedet nye feilkoder som dere kan se på bildet. Det ble da byttet diff.trykksensor, men det hjalp ikke. Da "lurte de bilen" at partikkelfilteret ble skiftet samtidig som de brukte noe som heter dpf doctor innotec og regenererte. Da trodde de at problemet var løst. Men nå 3 uker senere går den igjen i nødmodus. Nå skal den på verkstedet igjen og dette begynner å bli veldig dyrt for meg..

Noen her som vet hva som kan være feilen? Når dpf ble byttet for under to år siden sa han på volvo verkstedet at nå trenger jeg ikke å tenke på det på veldig lang tid. Bilen hadde da gått ca 185000, nå ca 215000.
Bilagor
IMG_3830.jpeg
IMG_3830.jpeg (2.98 MiB) Visad 3137 gånger
av emtor
#1571628
P242F00: Ash accumulation.
Det har tydeligvis samlet seg opp aske i DPF'en, og en regenerering på verksted fjerner så vidt jeg vet bare sot og ikke aske, men jeg kan ta feil her.
Hvor kommer asken fra? -Blant annet motorolje med høyt askeinnhold som ikke er beregnet for biler med DPF eller tilsatser i drivstoffet eller oljen.
Jeg har sett videoer hvor folk rengjør DPF'en. -Først et alkalisk middel som fjerner sot (kaustisk soda) og så en syre som fjerner aske (f.eks. oxalsyre).
Ellers kan du lese mer om din feilkode her:
https://www.obd-codes.com/p242f
av emtor
#1571629
P242F00: Ash accumulation.
Det har tydeligvis samlet seg opp aske i DPF'en, og en regenerering på verksted fjerner så vidt jeg vet bare sot og ikke aske, men jeg kan ta feil her.
Hvor kommer asken fra? -Blant annet motorolje med høyt askeinnhold som ikke er beregnet for biler med DPF eller tilsatser i drivstoffet eller oljen.
Jeg har sett videoer hvor folk rengjör DPF'en. -Først et alkalisk middel som fjerner sot (kaustisk soda) og så en syre som fjerner aske (f.eks. oxalsyre).
Ellers kan du lese mer om din feilkode her:
https://www.obd-codes.com/p242f

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Kolla också med vilken motor du kan ha de sm[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]