Sida 1 av 2
Frågor kring köp av V70
Postat: mån 19 feb 2024, 13:42
av Termosen
Hej!
Vi behöver skaffa ny bil i höst när vårt leasingavtal (för en Kia) går ut. Vi sneglar på att skaffa en V70 från 2015-2016 och jag har några frågor som jag förhoppningsvis kan få lite svar på. Vi ägde en V70 (1.6 DriveE 2011) som vållade oss enorma problem, varför vi sålde denna.
-Är det rätt tänkt att det är klokare att ha en lite starkare motor, tex D4 eller åtminstone D3? Är dessa mer driftsäkra över tid? Färre reparationer?
-Hur många mil ska bilen vi letar efter ha gått? Det är väl lätt att tänka ”så lite som möjligt”, men samtidigt så vill man ju inte att den ska ha stått oanvänd för mycket?
-Varför finns det så få V70 med bensinmotorer? Vi kör ganska precis 1500/år och bor i en småstad. Jag tror att det är ganska hugget som stucket för oss mellan diesel och bensin?
-Är det klokt att köpa bilen genom en handlare som gått igenom och testat bilen (tex AutoHero eller Riddermarks)? Känner mig allt för okunnig för att köpa på blocket.
Re: Frågor kring köp av V70
Postat: mån 19 feb 2024, 16:31
av Parker
Hej,
Jag skulle satsa på en V70 2016 antingen T4 eller D4. Bägge är Euro 6 VEA-motorer kopplade till den 8-stegade automatlådan eller manuella M66 som bägge har gott rykte. Är det automat, se till att oljan är bytt i lådan eller byts i samband med köp så säkrar du fler problemfria mil. Optimalt vill jag byta oljan i lådan var 10-12.000:e mil eller oftare.
En 2016 Classic summum eller classic sport är i det närmaste fullutrustade från start och skatten på ovanstående motorer är relativt låg.
Motorer med motorkod D4204T5 är kända för att börja dricka olja när de gått långt (för mig började det vid 18 000 mil ca) men brukar inte vara mer än någon liter per 1500 mil men det varierar rätt mycket har jag förstått)
Har bilen gått mindre är 20 000 mil, missa inte förlängd maskinskadeföräkring via Volvia. Kräver inte att den köps av en handlare. Jag skulle inte vara rätt för att köpa en långmilad men då hade jag valt manuell låda. Se till att den är servad som den ska och att kamrem och vattenpump är bytt vid 15.000 mil.
//Parker
Re: Frågor kring köp av V70
Postat: mån 19 feb 2024, 17:27
av MartinS
Jag skulle satsat på en 2015 D3, då får du den beprövade 2-liters femman. En D4 från 15-16 är ett onödigt osäkert kort även om det KAN gå bra, men ni verkar ju haft otur tidigare....
Är man helt novis har man ju större köpskydd om man köper från en firma, men det försäkrar dig inte från att bli lurad.
Re: Frågor kring köp av V70
Postat: mån 19 feb 2024, 18:50
av rosefors
Känns som man upprepar sig som en telefonsvarare här, men det är tyvärr allt för få som varnar för konstruktionsfelen på dom tidiga VEA-motorerna.
Det finns mycket information om dessa om man söker lite. Summerar det till att hålla sig borta från V70 med VEA-motor, dvs 4-cylindriga motorer från 2014 (och somliga 2013) så långt det bara går. Jag låter det stanna vid det.
Re: Frågor kring köp av V70
Postat: mån 19 feb 2024, 19:14
av Steffe3
rosefors skrev: ↑mån 19 feb 2024, 18:50
Känns som man upprepar sig som en telefonsvarare här, men det är tyvärr allt för få som varnar för konstruktionsfelen på dom tidiga VEA-motorerna.
Det finns mycket information om dessa om man söker lite. Summerar det till att hålla sig borta från V70 med VEA-motor, dvs 4-cylindriga motorer från 2014 (och somliga 2013) så långt det bara går. Jag låter det stanna vid det.
Gjordes det några ändringar till 2015? Tänker mest på kompisens som gått runt 56000 mil på originalmotorn, men det är en 2015 som sagt.
Re: Frågor kring köp av V70
Postat: mån 19 feb 2024, 19:45
av rosefors
Designändringen gällande oljeringar och kolvar skedde först efter att V70 gick ut produktion.
Finns absolut många bilar som gått långt men allt för stor andel som gått runt 20k mil som har en förbrukning på 1l per 100 mil för att motivera risken anser jag. Det medför motor ur och 100-150kkr i kostnader.
Re: Frågor kring köp av V70
Postat: mån 19 feb 2024, 19:48
av rosefors
Är det möjligt att ens äga en V70 med VEA?
Absolut, men då får det va ett riktigt lågmilsexemplar max 10k mil och minst dubbelt så täta oljebytesintervall gällande mil, så att man antingen är väl införstådd med historiken eller själv lägger grunden för den med hänsyn till omständigheterna.
Re: Frågor kring köp av V70
Postat: mån 19 feb 2024, 20:21
av Ceska
MartinS skrev: ↑mån 19 feb 2024, 17:27
Jag skulle satsat på en 2015 D3, då får du den beprövade 2-liters femman. En D4 från 15-16 är ett onödigt osäkert kort även om det KAN gå bra, men ni verkar ju haft otur tidigare....
Är man helt novis har man ju större köpskydd om man köper från en firma, men det försäkrar dig inte från att bli lurad.
5 cylindriga 2,0 FWD fanns bara tom MY2014 och bara som euro 5.
Re: Frågor kring köp av V70
Postat: mån 19 feb 2024, 21:39
av Termosen
Parker skrev: ↑mån 19 feb 2024, 16:31
Hej,
Jag skulle satsa på en V70 2016 antingen T4 eller D4. Bägge är Euro 6 VEA-motorer kopplade till den 8-stegade automatlådan eller manuella M66 som bägge har gott rykte. Är det automat, se till att oljan är bytt i lådan eller byts i samband med köp så säkrar du fler problemfria mil. Optimalt vill jag byta oljan i lådan var 10-12.000:e mil eller oftare.
En 2016 Classic summum eller classic sport är i det närmaste fullutrustade från start och skatten på ovanstående motorer är relativt låg.
Motorer med motorkod D4204T5 är kända för att börja dricka olja när de gått långt (för mig började det vid 18 000 mil ca) men brukar inte vara mer än någon liter per 1500 mil men det varierar rätt mycket har jag förstått)
Har bilen gått mindre är 20 000 mil, missa inte förlängd maskinskadeföräkring via Volvia. Kräver inte att den köps av en handlare. Jag skulle inte vara rätt för att köpa en långmilad men då hade jag valt manuell låda. Se till att den är servad som den ska och att kamrem och vattenpump är bytt vid 15.000 mil.
//Parker
Tack! Du menar att du helst hade valt en manuellt växlad för att det är ett säkrare kort?
Re: Frågor kring köp av V70
Postat: mån 19 feb 2024, 21:40
av Termosen
MartinS skrev: ↑mån 19 feb 2024, 17:27
Jag skulle satsat på en 2015 D3, då får du den beprövade 2-liters femman. En D4 från 15-16 är ett onödigt osäkert kort även om det KAN gå bra, men ni verkar ju haft otur tidigare....
Är man helt novis har man ju större köpskydd om man köper från en firma, men det försäkrar dig inte från att bli lurad.
Varför menar du att en D4 från 15-16 är ett osäkert kort?
Ja vi hade rejäl otur med den gamla bilen. Vi fick en kupé full med avgaser, bland annat!