Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TrolletIByn
#1570403
Hej på er!
Jag har ett huvudbry och vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja. Min V70 1.6 DrivE -12 sotar tyvärr för mycket och tar sig därför inte igenom besiktningen. Värt att tillägga är att den har DPF off, rensat partikelfilter och är optimerad (vi kan väl snälla skippa moralfrågorna kring DPF,ens vara eller icke vara). Jag har testat fulknepen med att blanda lite bensin i tanken, köra utan luftfilter, tokrusa den. Den är även nyservad med olja och filter. Hur fortsätter jag min felsökning? Alla tankar och ideer är välkomna.
av Lövet
#1570412
Felsökning? Du har ju orsakat felet själv, eller rättare sagt den som optimerat. En modern diesel sotar inte även om man tar bort DPF, det gör den bara om programvaran sprutar in för mycket diesel. Om du har nån möjlighet att ladda in original programvara så kanske den slutar sota. Tyvärr tror jag inte den kommer gå igenom ändå för nu har besiktningen upptäckt att bilen sotar för mycket så de kommer aldrig släppa igenom den utan DPF. Enda chansen att komma igenom utan DPF är om de inte tittade efter vid ursprungsbesiktningen.
av TrolletIByn
#1570480
Lövet skrev:Felsökning? Du har ju orsakat felet själv, eller rättare sagt den som optimerat. En modern diesel sotar inte även om man tar bort DPF, det gör den bara om programvaran sprutar in för mycket diesel. Om du har nån möjlighet att ladda in original programvara så kanske den slutar sota. Tyvärr tror jag inte den kommer gå igenom ändå för nu har besiktningen upptäckt att bilen sotar för mycket så de kommer aldrig släppa igenom den utan DPF. Enda chansen att komma igenom utan DPF är om de inte tittade efter vid ursprungsbesiktningen.
Jag köpte bilen som den är så jag frånsäger mig dessa påfund.
Men du tror inte att strax över 30k mil kan ha orsakat skador på spridare eller sprickor i slangar eller dylikt?
av Cox
#1570514
Som sagt, fixa till dpf så går bilen igenom kolla gärna på BSR video som just handlar om hur mycket det ger. Försumbart på en optimerad bil, med tanke på vad dom mätt fram är det hjärnsläpp och placebo att ta bort det och åka runt och spy ut mer än man behöver.

Skickat från min SM-A528B via Tapatalk

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]