Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nilaya
#1570219
Hej!

Har problem med att belysningen till instrumenthuset är svagt oavsett tid på dygnet. Jag vet att reglaget på ljusomkopplaren inte ska fungera dagtid, utan att det istället ska vara Max ljusstyrka i displayen, men det är väldigt svagt. På kvällstid så funkar dimmer funktionen som den ska, även fast det är mörk display. Jämför jag med sambons bil som är en v70 i samma årsmodell så lyser hennes instrumenthuset mycket starkare än vad det gör i min.

Är det något vanligt fel ? Vart ska jag börja felsöka?

Med vänlig hälsning, Mikael
Bilagor
IMG_8241.jpeg
IMG_8241.jpeg (2.87 MiB) Visad 374 gånger
IMG_8240.jpeg
IMG_8240.jpeg (1.82 MiB) Visad 374 gånger
#1570286
Inte vad jag hittat. Ska genast gå ut och kolla igen

EDIT: Nu har jag kollat varenda inställning i menyerna och det enda som finns är inställningar för komfortbelysning i golv och hur länge den ska vara aktiv.
#1570289
Nej, ljusstyrka finns det inga inställningar för utöver reostaten vad jag vet. Däremot kan man ändra om man föredrar mörkt/ljust (vilket bara påverkar hur snart den växlar).
#1570291
Steffe3 skrev: Nej, ljusstyrka finns det inga inställningar för utöver reostaten vad jag vet. Däremot kan man ändra om man föredrar mörkt/ljust (vilket bara påverkar hur snart den växlar).
Ok. Då återstår det egentligen bara att kolla upp om alla dioder är fungerande på kretskortet ? Det sitter ju några dioder över själva mätarhuset. Är det dom som anger hur starkt texten i displayen ska lysa, eller finns det några backlight dioder som brukar gå sönder ?
vjohnj skrev:Då kanske det görs genom vida då. Har för mig att det fanns nån inställning ang ljusstyrka dag/natt
Har inte tillgång till Vida hemma, men kan kolla om dom på verkstaden kan hjälpa mig kolla upp detta.

Dessa stålstänger har jag inget minne a[…]

Har du en multimeter går det ganska fort att[…]

Räknar du efter mätaren bara eller G[…]

Har fått hem olja till ett oljebyte, samt e[…]