Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1569811
Hej,

Jag är ny här och har en fråga angående service.
Bilen är en V70 AWD D4 -15 med 15.500 mil på mätaren som idag har service avtal vilket går ut nu i februari och jag försöker klura ut hur jag skall göra med servicen i fortsättningen.

Mina alternativ är som jag fattar det;
Att fortsätta med serviceavtalet i 36 månader för 299 i månaden. Då har jag tydligen även Volvo Assistans till 2026?

Att gå på Volvo Classic service. Den är billigare än service avtalet, vilket jag inte förstår...

Att låta någon lokal MECA eller Mekonomen-verkstad göra servicen men de priser jag fått från dem (3 st) är dyrare än Volvo!

Till saken hör att det är även dags för kamremsbyte. 12.5 tusen på Volvo inklusive service. MECA ungefär samma medan vår lokala Mekonomen verkstad skulle ha drygt 17 tusen inklusive vattenpumpsbyte.

Nej jag mekar inte själv längre :-)

Vad hade ni gjort???

Tacksam för råd
#1569819
@Danmarcus,
En classicservice verkar man kunna få för från 2300kr här i krokarna så om det är lönt med serviceavtal får du ju slå ihop siffrorna. Kan ju vara lönt att köra några mil till en annan verkstad med ibland. Jag har hittills aldrig fått ett serviceavtal att vara lönsamt för mig och har hellre pengarna själv fram tills det är dags att betala


Volvos assistans har du tills bilen är 11år gammal vare sig med classicservice eller serviceavtal, den får du hos Mechanum med

Rem och vattenpump kan du ju höra runt med fler aktörer än så, finns duktiga mekaniker utanför de stora aktörerna. Vart bor du typ?
#1569825
@Danmarcus, De försöker väl mjölka en...

Kolla med Mechanum och kanske Bogesunds bil med, även de i Ulricehamn om pris
#1569842
Danmarcus skrev:Hej,

Jag bor utanför Göteborg, Torslanda. Det finns tre lokala duktiga bilfirmor här men de vill alla ha mer än 4500 för en service som Volvo tar under 3000 för. För inte ihop det....
Kolla vad som ingår. Tex ingår luftfilter, kupéfilter eller kanske byte av bromsvätska i ngt av erbjudandena?

Gissar att det är Torslanda Bilservice som är MECA och de har aldrig kunnat erbjuda mig ett bra pris på ngt. Nu gör jag iofs allt själv (utom byte av termostat) så är inte så ofta jag frågat.

Kolla med Biltjänst i Landvetter. De är duktiga och brukar ha bra pris.
#1569843
Det givna är gör det själv, läser att du inte vill, nästa givna är Volvo Classic, hur motiverar du att inte välja det när det är billigare än andra kedjor, självklart val enligt mig, visst det svider med kamrem, kan du inte själv så låt Volvo göra det, går att välja till vattenpump hos dem även om de säger att den gamla håller, du väljer, det är ditt problem om vattenpumpen ger upp efter 3000 mil, men Volvos vattenpumpar brukar vara bra, frågan är om det är värt att chansa och åka på ett kamremsbyte igen om pumpen ger upp? Det vet bara du. Men jag tvekar inte med de alternativen du räknar upp...Volvo Classic.
Alternativet är att hitta en privatperson som du litar på, hjälp till/betala, och servicen är garanterat gjord utan fusk.

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]

Låter som om den drar tjuvluft någon s[…]

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]