Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av soder
#1569497
Bil Månsson säger att det ej går att göra byten av batteriet själv, för man måste nollställa i systemet för att bli av med varningar om t.ex. låg spänning, autostopp och annat. Hur mycket sanning ligger i detta?

Man känner sig lite lurad att göra ett bra för 3300 kr jämfört med att köpa ett på Biltema och byta själv.

/Söder
#1569499
soder skrev: mån 05 feb 2024, 16:32 Bil Månsson säger att det ej går att göra byten av batteriet själv, för man måste nollställa i systemet för att bli av med varningar om t.ex. låg spänning, autostopp och annat. Hur mycket sanning ligger i detta?

Man känner sig lite lurad att göra ett bra för 3300 kr jämfört med att köpa ett på Biltema och byta själv.

/Söder
Klart du kan byta batteri själv. dock måste man nollställa "BMS" antingen via VIDA eller annan metod (utan VIDA) -finns på youtube hur man gör reset/nollställning på BMS.

Har du te.x Bilia i närheten eller några km ifrån kan du även köpa bilbatteri (den största för 2375kr) med montering ~2650kr-ish. https://www2.bilia.se/biltillbehor/rese ... _32401205/

något billigare än biltemas motsvarande Ah etcetc. batteri.
#1569520
soder skrev:Bil Månsson säger att det ej går att göra byten av batteriet själv, för man måste nollställa i systemet för att bli av med varningar om t.ex. låg spänning, autostopp och annat. Hur mycket sanning ligger i detta?

Man känner sig lite lurad att göra ett bra för 3300 kr jämfört med att köpa ett på Biltema och byta själv.

/Söder
Bara att byta, det komemr funka direkt, jag brukar få kalibrera fönsterhissarna efteråt, och vill du kan du resetta BMS vid tillfälle, det gör du som du vill.
#1569831
Jag bytte batteri men bilen gnällde ändå över att det var dåligt. Laddade med batteriladdare. Mer gnäll.
Gjorde nollställningen enligt fattigmansmetoden (utan Vida). Färdiggnällt.

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]