Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rolle85
#1569298
Kan hjälprem eller ac rem ge ett kvittrande ljud?
Hur vet man vad ljudet kan komma ifrån?
av peckapecan
#1569307
När det "kvittrade" på min bil, så hade spännaren till multiremmen gett upp, man kunde också se att remmen löpte lite oroligt.
Annars, remslitage, lager frihjulskoppling generator, lager AC kompressor, de sistnämnda är något av ett standardfel.
av V70Rob
#1569335
Lite mer detaljer vore ju fint. Vid uppstart efter att bilen har stått en natt t.ex., i synnerhet nu på vintern eller vid fuktigt/råkallt väder, så är det väl inte särskilt ovanligt om det låter lite innan allt värms upp. Vissa bilar nyare som äldre, nästintill "skriker" och viner vid uppstart.

Jag har själv en 2009 FT som vid ovannämnda förhållanden kvittrar eller "låter" lite från motorrummet och försvinner efter kanske 20-30 sek. Så har det nog varit sedan jag köpte bilen för snart 4 år sedan. Först så trodde jag att det var kupéfläkten. Kvittrandet är dock diskret och ingenting som man egentligen undrar stort över vad det handlar om. Men visst, det skadar ju inte att kika lite på hur allt rullar och beter sig under huven med motorn igång.
av Rolle85
#1569336
Ja de försvinner nog när den blivit varmare.
Detta är med automatlåda. Gör man som i denna film och vrider på förhand med motorn i neutralläge?
#1569538
Vår 2010:a V70 2.4d kvittrade i 30-60 sek vid kallstart i nåt år tills lagret i generatorns frihjulskoppling skar och slet av multiremmen... Som tur var klarade sig kamremmen.
Hände vid ca 14500 mil.
av V70Rob
#1569578
Jag köpte min 2.5 FT för snart 4 år sedan och även om serviceboken var/är bra ifylld från start så framgår sällan just Vad som har blivit gjort. Jag har som parentes själv tagit över "bas-servicen" som oljebyten, filter, etc. etc. samt regelbundna "checkar" under huven m.m. Men som sagt, det framgår egentligen ingenting specifikt i serviceboken. Så jag har ringt upp resp. verkstad och frågat. I mitt fall så byttes kamremmen för 5 år sedan tillsammans med multiremmen samt remspännaren till den. Bilen har rullat cirka 4000 mil sedan dess. AC-remmen ska tydligen aldrig ha bytts och det har jag svårt att tro. Då skulle samma rem alltså ha suttit i sedan 2009. Om jag inte såg fel eller minns fel, så tyckte jag att det stod 2018 eller 2019 på båda remmarna. Det får jag kolla upp igen. Är det så att remmen verkligen inte har blivit bytt så fixar jag det själv under våren. Det är bökigt utan lyft dock. Kamremmen byttes vid 15 000 mil.

Med detta sagt så nämnde jag till teknikern i telefon att det finns ett litet "kvitter" eller något i den stilen precis vid kallstart som sedan försvinner efter kanske 30 sekunder, eller mindre. Han menade på att om frihjulet vore dåligt så skulle det föra betydligt mer oväsen och skrammel, i princip hela tiden. En koll som man kan göra är att ha igång motorn och sedan stänga av. Remmen ska sluta snurra men frihjulet i generatorn forsätter x antal varv till efteråt. Uppenbarligen så blir det lättare om man har någon som slår av motorn samtidigt som du står framför motorn och titttar och lyssnar.
av rosefors
#1569595
Kvitter innebär generellt multiremspännaren.

På dessa bilar måste dock generatorfrihjulet och AC-koppling bytas efter 20.000 mil. Annars är det stor risk för motorhaveri/ventilsallad.
av V70Rob
#1569615
Jag tänker inte låtsas veta bättre men att sätta antal år eller mil på resp. komponent eller del är ju en gissningslek. En säger att byt si och så efter t.ex. 6000 mil. En annan säger 12 000 mil, etc. etc. och samtidigt rullar det runt bilar med allt mellan 30-50K mil med originaldelar. Jag förstår att de flesta menar väl och inte vill se någon hamna i en tråkig situation. Men jag tror bestämt på att inte reparera saker som fungerar oavsett vad. Finns inga distinkta indikationer eller symtom, så varför i hela friden betala tusentals kronor och byta ut fullt fungerande delar? Man opererar ju inte friska människor heller.

Smått "kvitter" - tror i alla fall jag - beror på väderleken - oftast. Är det fuktigt och temperaturen går upp och ned från regn till en köldknäpp som i januari, så är det väl knappast hårresande om motorn låter lite annorlunda än under sommarhettan i juli. Som teknikern jag pratade med, så låter ett dåligt frihjul betydligt mer än ett smått kvittrande ljud under uppstart. Då bör man ha ett rejält, onormalt läte hela tiden. Men återigen, jag tänker inte ta på mig rollen som någon slags expert på detta. Men jag har i alla fall läst på en del om just dessa saker.
av rosefors
#1569636
V70Rob skrev: tis 06 feb 2024, 22:40 ..., så varför i hela friden betala tusentals kronor och byta ut fullt fungerande delar? Man opererar ju inte friska människor heller.

Smått "kvitter" - tror i alla fall jag - beror på väderleken - oftast. Är det fuktigt och temperaturen går upp och ned från regn till en köldknäpp som i januari, så är det väl knappast hårresande om motorn låter lite annorlunda än under sommarhettan i juli. Som teknikern jag pratade med, så låter ett dåligt frihjul betydligt mer än ett smått kvittrande ljud under uppstart. Då bör man ha ett rejält, onormalt läte hela tiden. Men återigen, jag tänker inte ta på mig rollen som någon slags expert på detta. Men jag har i alla fall läst på en del om just dessa saker.
Man byter därför att:

1. tillverkaren av delen har uppgivit en livslängd varefter den ska bytas. Att bilproducenten i sin tur inte har gjort det är av andra orsaker, inte att delen inte behöver underhållas.
2. Att inte byta den leder i dessa två fall till ventilsallad om remmen går av och slingrar sig fel.
3. Det är bland de mest vanliga orsakerna till motorhaveri.

Kvitter och oljud av olika slag som inte är vanliga är en dead giveaway på att något inte är som det ska. Så opererar man människor också. Man behandlar patienten på symptom, inte när man är död.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]