Sida 1 av 1

2009 2.5FT hackar och dör

Postat: tis 30 jan 2024, 20:55
av Nilaya
Hej!

Har en v70 2009 2.5FT som jag har intermitenta fel på.

När jag startat bilen så ökar varvtaletc ca 200 varje sekund som går, för att sedan gå ner igen. Varvtalet pulserar alltså varannan sekund. När bilen körs så rycker den så hårt, så man nästan slår hakan i ratten. Ibland så dör bilen, för den orkar inte hålla uppe varvtalet. Sedan kan felet helt försvinna och den går hur bra som helst. Har haft inne bilen på verkstad i 1 vecka nu och dom körde bilen i flera mil igår utan att felet uppkom. Detta var efter dom bytte boxen vid bränsletanken. Glad i hågen över att felet äntligen var fixat, så skulle jag ta bilen till jobbet idag och exakt samma symptom uppstår.

Bilen lagrar hur mycket felkoder som helst och det går inte sätta fingret på vart det felar. Vi har bytt alla tändstift till nya, bränsletrycksgivare, databox ovanför bränsletanken, luftmassemätare, gått igenom spridarkontakter, letat läckage med rökmaskin. Vi kollade även bränsletrycket och det pendlade mellan 3-5 bar. Detta var anledningen till att vi bytte boxen vid bränsletanken. Flyttat på tändspolar för att se om felen flyttar sig, men det blir samma resultat hela tiden.

Vad finns det mer att kolla ? Misstänker ju att det är något vajsing med bränsletrycket. Hur vanligt är det att bränslepump ger sig på detta sättet ? Kan igensatta spridare ge dessa symptom ?

Bilen körs på BF98 och har gjorts i våran ägo hela tiden. Aldrig tankat e85.

Tacksam för alla svar

Micke

Re: 2009 2.5FT hackar och dör

Postat: ons 31 jan 2024, 22:31
av peckapecan
Vad får du för felkoder?
Låter onekligen som spridarfel eller pumpfel, annars är det ju vanligt att bränsletrycksensorn ger sig.

Re: 2009 2.5FT hackar och dör

Postat: tor 01 feb 2024, 19:49
av Nilaya
peckapecan skrev: ons 31 jan 2024, 22:31 Vad får du för felkoder?
Låter onekligen som spridarfel eller pumpfel, annars är det ju vanligt att bränsletrycksensorn ger sig.
Hej!

Jag ska kolla med mekanikerna om dom kan ge mig en lista på felkoderna.

Bränslepumpen ska bytas under morgondagen. Håller tummarna på att det är det som är fel.

Re: 2009 2.5FT hackar och dör

Postat: tor 01 feb 2024, 20:01
av Steffe3
Vad har du fått för pris på det? :-) Nu har visserligen inte min gett sig efter ~38500 mil, men det kommer väl förr eller senare :oops:

Re: 2009 2.5FT hackar och dör

Postat: tor 01 feb 2024, 20:15
av Nilaya
Då jag är släkt med dom som har verkstaden så betalar jag bara för materialet. Tror dom prata om 4000kr plus moms

Re: 2009 2.5FT hackar och dör

Postat: lör 03 feb 2024, 08:15
av Nilaya
Uppdatering. Ingen framgång med byte av bränslepump, fortfarande samma problem. Dags att byta spridare! Återkommer

Re: 2009 2.5FT hackar och dör

Postat: fre 09 feb 2024, 19:34
av Nilaya
Problemet löst! Det visade sig efter 3 veckor att det var oljenivå givaren som var defekt. Vi monterade en ny eftermarknads givare dagen innan problemet uppkom, då givaren indikerade för låg oljenivå även fast nivån låg bra. Monterade tillbaka den gamla givaren och nu har bilen gått 100% bra sedan dess. Låter helt otroligt, men så verkar fallet vara. Inga felkoder eller liknande

Re: 2009 2.5FT hackar och dör

Postat: fre 09 feb 2024, 20:28
av UnleashFusion
Nilaya skrev: fre 09 feb 2024, 19:34 Problemet löst! Det visade sig efter 3 veckor att det var oljenivå givaren som var defekt. Vi monterade en ny eftermarknads givare dagen innan problemet uppkom, då givaren indikerade för låg oljenivå även fast nivån låg bra. Monterade tillbaka den gamla givaren och nu har bilen gått 100% bra sedan dess. Låter helt otroligt, men så verkar fallet vara. Inga felkoder eller liknande
Skönt att det inte var bränslepump etc. Detta kommer bli bra i framtiden "ifall" någon skulle stöta på detta fenomen/problem.

Re: 2009 2.5FT hackar och dör

Postat: lör 10 feb 2024, 20:59
av peckapecan
Jagh undrar vad en defekt oljenivågivare har med det hela att göra, låter i mina öron konstigt, inte ska väl bilen börja rycka och jävlas för att den får indikation på låg nivå?

Re: 2009 2.5FT hackar och dör

Postat: mån 12 feb 2024, 16:30
av Nilaya
Vi är ganska konfunderade med över att det kan vara den givaren. Men vi hade bilen på lyften samtidigt som vi kopplade ur den ”nya” givaren och kopplade in den gamla och lät den hänga vid sidan om, och då gick bilen jättebra. Gjorde ytterligare försök med den nya och bilen gick kass igen. På något sätt så är den nya givaren dålig och slår ut bränslesystemet. Firman som gjort jobbet ska ta kontakt med leverantören och reklamera.

Det ska tydligen finnas en Facebook post någonstans på någon Volvo sida om att någon annan haft exakt samma problem med denna givare. Jag är dock dålig på Facebook och sociala medier, så jag vet inte vart detta stog.

Märkligt är det, som sjutton också. Men jag har kört bilen 20 mil nu efter bytet och inte det minsta krångel.