- tis 30 jan 2024, 20:55
#1569040
Hej!
Har en v70 2009 2.5FT som jag har intermitenta fel på.
När jag startat bilen så ökar varvtaletc ca 200 varje sekund som går, för att sedan gå ner igen. Varvtalet pulserar alltså varannan sekund. När bilen körs så rycker den så hårt, så man nästan slår hakan i ratten. Ibland så dör bilen, för den orkar inte hålla uppe varvtalet. Sedan kan felet helt försvinna och den går hur bra som helst. Har haft inne bilen på verkstad i 1 vecka nu och dom körde bilen i flera mil igår utan att felet uppkom. Detta var efter dom bytte boxen vid bränsletanken. Glad i hågen över att felet äntligen var fixat, så skulle jag ta bilen till jobbet idag och exakt samma symptom uppstår.
Bilen lagrar hur mycket felkoder som helst och det går inte sätta fingret på vart det felar. Vi har bytt alla tändstift till nya, bränsletrycksgivare, databox ovanför bränsletanken, luftmassemätare, gått igenom spridarkontakter, letat läckage med rökmaskin. Vi kollade även bränsletrycket och det pendlade mellan 3-5 bar. Detta var anledningen till att vi bytte boxen vid bränsletanken. Flyttat på tändspolar för att se om felen flyttar sig, men det blir samma resultat hela tiden.
Vad finns det mer att kolla ? Misstänker ju att det är något vajsing med bränsletrycket. Hur vanligt är det att bränslepump ger sig på detta sättet ? Kan igensatta spridare ge dessa symptom ?
Bilen körs på BF98 och har gjorts i våran ägo hela tiden. Aldrig tankat e85.
Tacksam för alla svar
Micke
Har en v70 2009 2.5FT som jag har intermitenta fel på.
När jag startat bilen så ökar varvtaletc ca 200 varje sekund som går, för att sedan gå ner igen. Varvtalet pulserar alltså varannan sekund. När bilen körs så rycker den så hårt, så man nästan slår hakan i ratten. Ibland så dör bilen, för den orkar inte hålla uppe varvtalet. Sedan kan felet helt försvinna och den går hur bra som helst. Har haft inne bilen på verkstad i 1 vecka nu och dom körde bilen i flera mil igår utan att felet uppkom. Detta var efter dom bytte boxen vid bränsletanken. Glad i hågen över att felet äntligen var fixat, så skulle jag ta bilen till jobbet idag och exakt samma symptom uppstår.
Bilen lagrar hur mycket felkoder som helst och det går inte sätta fingret på vart det felar. Vi har bytt alla tändstift till nya, bränsletrycksgivare, databox ovanför bränsletanken, luftmassemätare, gått igenom spridarkontakter, letat läckage med rökmaskin. Vi kollade även bränsletrycket och det pendlade mellan 3-5 bar. Detta var anledningen till att vi bytte boxen vid bränsletanken. Flyttat på tändspolar för att se om felen flyttar sig, men det blir samma resultat hela tiden.
Vad finns det mer att kolla ? Misstänker ju att det är något vajsing med bränsletrycket. Hur vanligt är det att bränslepump ger sig på detta sättet ? Kan igensatta spridare ge dessa symptom ?
Bilen körs på BF98 och har gjorts i våran ägo hela tiden. Aldrig tankat e85.
Tacksam för alla svar
Micke