Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mlars
#1569022
Jag hade inne min V70 D3 2011 i slutet av juni för utbyte av AC kompressor på en verkstad jag normalt inte lämnar in bilen på då min ordinarie inte hade tid.

Under tiden den var inne bestämde verkstaden även sig för att modifiera infästningen i motorblocket till multirem spännaren utan att kontakta mig först, vilket jag tycker att de borde gjort först då jag tycker det klassas som ett större arbete plus ca dubbla kostnaden jämfört med AC bytet.
De påstod att spännaren hade spruckit och behövdes bytas när jag ringde på eftermiddagen för att kolla om bilen var klar. Men det var bara att se glad ut och betala och aldrig lämna in bilen på det stället igen tänkte jag..
Kan nämna att jag har missat ett goodwill hos Volvo för den modifieringen men har haft extra koll på den och tänkt lämna in den på Volvo verkstad för byte till den nya, jag hade inte planerat att lämna in den hos en icke auktoriserad verkstad för en sådan ändring.

Nu till saken, förra veckan (6månader och ca 1000mil senare) när jag var på väg hem från jobbet började multiremmen slira kraftigt och jag fick felmeddelandet ”laddningstiden service snarast” vid första bästa ställe svängde jag av för att kontrollera. Då låg spännaren och multiremmen vid sidan av. Plockade upp det ur motorrummet och körde hem.

Bulten i infästningen har gått av (se bifogad bild) och nu har jag lämnat in bilen på samma verkstad igen. Har försökt ringa i eftermiddag men inget svar.
Räknas det är som garanti jobb? Och är det någon som har erfarenhet av att modifiera infästningen? Är det stor risk att de fått infästningen fel?

Är orolig för att det kommer hända igen fast 30mil hemifrån på någon liten skitväg.. och verkstaden kommer säkert skylla på generatorn eller något annat.. den gamla höll trots allt 35000mil och inte bara 1000.. antar också att spännaren är bytt vid kamremsbyte vid tidigare tillfällen.
Bilagor
IMG_2176.jpeg
IMG_2176.jpeg (1.5 MiB) Visad 459 gånger
IMG_2188.jpeg
IMG_2188.jpeg (2.25 MiB) Visad 459 gånger
#1569041
Har haft min v70d3 i 12 år i mars
Vad jag kommer ihåg hade Volvo någon remspännar-kampanj under 2012 då man bytte från hydraulisk till
mekanisk multirem spännare
Sedan dess har jag själv bytt spännare 2ggr
Reklamera
av Yaniz
#1569083
Av fotot på spännaren att döma ser det spontant ut som att verkstan dragit skruven för hårt och att den av den anledningen brustit. Skruven ska dras med 24 Nm om jag minns rätt, vilket är väääääädigt lite, så risken är stor att de dragit den för hårt, såvida de inte följt Volvos instruktioner för åtdragningsmoment. Dessutom är det svårt att komma åt med momentnyckel just där skruven ska dras (om man inte har den mindre tunna varianten). Notera att det är vad jag tror med betoning på TROR!

Sedan har jag aldrig hört att spännaren ifråga varit föremål för modifiering (men jag kan ha fel).
#1569410
Skruvskallen o skruven ser lite snea ut, isåfall
skulle skruven varit för löst dragen eller bara iskruvad
och då verkar ditt scenario troligt
Men det kan också vara en synvilla, svårt att se tydligt
på bilden
av Yaniz
#1569476
Efter att ha läst båda inläggen efter mitt och granskat skruven på bilden så kryper jag till korset och ändrar mig. Har jämfört en skruv för detta ändamål som jag har hemma med den på bilden och kunnat konstatera att endast några få mm av skruven på bilden gått av, vilket får mig att misstänka att den skruvats i några varv i gängorna för att därefter dras. Min teori är att mekanikern av någon anledning glömt bort skruven (dvs glömt att dra skruven). Att skruven inte dragits framgår även av att gänglåset är intakt. Det hade inte sett ut så som det gör om låset skruvats genom gängorna i godset. Förmodligen har spännaren därefeter glappat hit och dit, vilket medfört att spännarens styrtapp brustit, varpå spännare och rem lossnat och farit i väg. Detta är enligt mig den troliga förklaringen, som jag ser det, men det är naturligtvis bara en teori.
Startbatteri

sitter agm orginal om man har start stopp men du k[…]

Brainys V60

Vet inte om bilen hörde att jag tänkte b[…]

Ehhhh... Du skriver så här "me[…]

Jag har kollat runt på youtube och ser d&aum[…]