Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Quago
#1567936
Hej! Har nyligen köpt en XC70 -08 med 20.000 mil, 1 ägare välservad (enligt volvo)
Stod på 16 tums plåtfälgar med dubb när jag köpte bilen, var obalans både i ratten och i stolen över 105kmh. Stod inte ut med plåtfälgar så köpte helt nya 19" med nokian nordman 8 245/45.

Vibrationerna i ratten försvann helt och hållet men är samma vibrationer i bak över 105, värst i 120 men upplever inte att det blir värre efter 120 har varit uppe i 160 med samma typ av vibrationer.

Jag har inga missljud eller dylikt. Växlar mjukt o fint och fyrhjulsdrift fungerar som den ska.

Min fråga är om detta kan vara relaterat till drivlinan bak, kardan, haldex etc eller om det kan va nån bussning ?
av Kadochnikoff
#1568648
Sparka eller tryck "framåt" på bakhjulen , gungar det till och flexar så är främre bussningarna troligen kass .
Syns väldigt bra om du har pannlampa och lyser på länkarmen framför hjulet
av Quago
#1569163
Bytt bussningarna bak men blev inte bättre för det, några andra förslag?
Tycker mig inte hitta några större glapp eller dylikt
av Bmsone
#1569167
Vet inte hur det ser ut på Volvo, men hade en Passat 2008 förut som vibrerade och lät hemskt bakifrån. Det var en hardyskiva, gummikoppling på kardanaxeln som orsakade det.
av Quago
#1569226
Hade en sån på en gammal bmw 525 också, var inge trevlig att köra. Men är som sagt i högre hastigheter vibrationerna kommer utan några missljud. Provat balansera om också och provat andra fälgar o däck igen, men exakt samma.
Drivlina borde det ju märkas även i lägre hastigheter enligt egen erfarenhet
Användarvisningsbild
av apersson850
#1569260
Min XC70 från 2012 har också lite gradvis börjat vibrera. Letat lite här och där. Det är lätt att konstatera att i en bil som snart gått 41000 mil låter det förstås snart sagt överallt.
Efter byte av höger drivaxel, som hade ett rätt rejält glapp, blev det bättre.
Sen kom vi på att skyddsplåten under motorn (jag har riktiga plåten, inte plastskyddet) har fått en törn och kunde, av spåren att döma, ibland ta i under AC-kompressorn. Slägga fram och rikta den så minskade det lite till.
Men helt bra är det inte än. Finns nog något annat som vi inte hittat än.
av Quago
#1570570
Har nu bytt främre länkarmsbussningar, dämpare och fjädrar bak.
Kollat temp på alla bromsskivor efter 1 mils körning utan broms, inget som sticker ut.
Kopplat bort haldex genom att dra säkringen till pump / styrenhet, samma fenomen ändå.
Märkt att det blir värre när min hund på 50kg sitter i skuffen.. några idéer?

Efter många år på utflykt mellan[…]

Ny tråd här: https://www.jagrullar.se/[…]

Hej, Har en Volvo V70 från 2016 i vilken f[…]

Tack för info! Ska beställa nån ve[…]