Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av robbe
#1563770
Hej.
Bilen knackar tydligt på tomgång vid kallstart.
Trycker ner kopplingen, så försvinner knacket.
När bilen är varm hörs inget.
Vad kan det vara för fel?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1563773
Googla dual mass flywheel noise och se om ljudet matchar.
av robbe
#1563855
Tack för tipset Cotag.

Tycker inte att jag hittar rätt ljud.
Min låter mer knack/dunk ljud o endast ibland vid kallstart.
Om jag trycker ner kopplingspedalen 1-3 cm försvinner missljudet.
Vet att det kan vara svårt med olika missljud i bilar.
Har förlängd drivlinegaranti till 20 000mil på bilen så mina öron är extra stora nu
när bilen börjar närma sig 19 000mil.
Vore typisk att åka på en kostsam rep. vid 20 500mil.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1564020
Det som händer brukar vara att det börjar låta mer, men det kan hålla länge ändå utan att rasa ihop.
av robbe
#1564072
Tänkte mer, att jag betalar för förlängd drivlinegaranti till 20000mil.
Volvo vill ha in bilen, riva ner svänghjul, koppling o vxl låda. Mäta upp allting.
Om allting ligger inom "toleranserna" får jag stå för kostnaden 8-10000:- dvs undersökningen utan åtgärd.

Problemen började egentligen för ett halvår sedan.
Rangerade husvagnen på en blöt gräsmatta(gick tungt).
Kopplingspedalen fastnade då i nedtryckt läge.
Petade upp den med foten o kopplingen fungerade sedan som vanligt.(har hänt ytterligare ett par ggr.)
Vid ett annat tillfälle fastnade vxl lådan på 2:ans växel.
Fick inte ur växeln förrän jag stängde av bilen.
Har sedan fungerat, dock upplever jag att den är ngt trögväxlad. (knarrar)
Knacket på tomgång har uppstått vid två tillfällen senaste veckorna, då det varit rejält kallt.
Användarvisningsbild
av LeifA
#1564143
Då har du 2 olika fel på koppling, både svänghjul och kopplingscylinder och de fall som pedalen fastnar så byter man huvudcylinder till kopplingen också.
av robbe
#1564343
Får lämna in bilen för felsökning.
Försäkringen täcker inte lamellerna vad jag förstår så det lär jag få betala själv.
Självrisken är 7500:- om dom nu byter svänghjul, kopplingscylinder, huvudcylinder.
Skulle du byta ev. andra saker när dom ändå har sakerna nere, även om jag då får stå för kostnaden själv?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1564389
robbe skrev:Bilen knackar tydligt på tomgång vid kallstart.
Trycker ner kopplingen, så försvinner knacket.
När bilen är varm hörs inget.
Vad kan det vara för fel?
Jag har aldrig behövt skruva på en modern manuell låda. Men antar att bottenstocken snurrar så fort motorn går och kopplingen är uppe, precis som äldre typ M40.
Försök identifiera så att knacket inte kommer från lådan när det uppkommer.
Har du haft bilen sen ny? Vet du lådan kan råkat ut för något, en överentusiastisk nybliven körkortsägare tex? Korrekt oljenivå med rätt olja?

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]