Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spegel00
#1561740
Tjena. Dags för kamrems byte på min bil. Vad rekommenderas mer att byta än bara kamrem? Om nån kan lägga ihop ett kit vad som ska bytas
av emtor
#1561770
Kamrem som redan nämnd.
Vattenpump.
Kamremmens spännrulle och löphjul.
Multirem.
Multiremmens spännrulle och löphjul.
AC kompressor rem, spännare och löphjul behövs inte.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=imv1uc8ocWQ
Volvo rekommenderar att inte byta vattenpumpen vid första gångens kamrem/multiremsbyte .
Om du byter den så köp Volvo OEM vattenpump.
Nya bultar/muttrar är också bra att ha.
Något verktyg för att låsa kamdreven borde man ha, eventuellt så markerar du med färg hur dreven står före du lossnar kamremmen.
av emtor
#1561780
Generatorns frihjul skadar inte att få nytt.
Om det kärvar så går multiremmen av och tar ofta med sig kamremmen i samma vevan.
På min 2.4d motor så använde jag inte låsningsverktyg på kamdrevet, men jag var noga att markera positionen.
Användarvisningsbild
av pb81
#1561848
Och nu har vi fått lära oss att att frihjulen har bytesintervall på 12000mil enligt tillverkarna (inte volvo)
av borstarmicke
#1563593
14500 mil höll frihjulslagret på min 2010:a innan det tog med sig multiremmen... lät som fågelkvitter i ca 20-30 sek vid kallstart vilket jag bad verkstaden kolla vid servicen hösten innan den skar. Hittade inget (om dom nu ens kollade) Höll dock ända till juli året efter... med husvagn bakom 35mil hemifrån... så ja, byt i förebyggande, kostar 4-500 för premium märke, dock behövs nog specialhylsa.
av spegel00
#1563812
emtor skrev: ons 22 nov 2023, 11:06 Kamrem som redan nämnd.
Vattenpump.
Kamremmens spännrulle och löphjul.
Multirem.
Multiremmens spännrulle och löphjul.
AC kompressor rem, spännare och löphjul behövs inte.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=imv1uc8ocWQ
Volvo rekommenderar att inte byta vattenpumpen vid första gångens kamrem/multiremsbyte .
Om du byter den så köp Volvo OEM vattenpump.
Nya bultar/muttrar är också bra att ha.
Något verktyg för att låsa kamdreven borde man ha, eventuellt så markerar du med färg hur dreven står före du lossnar kamremmen.
Bilen har gått som gammal taxi och har gått 48k mil haha. Ska jag ändå skippa byta ac rem, spännare, löphjul?
av spegel00
#1563821
emtor skrev: ons 22 nov 2023, 11:06 Kamrem som redan nämnd.
Vattenpump.
Kamremmens spännrulle och löphjul.
Multirem.
Multiremmens spännrulle och löphjul.
AC kompressor rem, spännare och löphjul behövs inte.
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=imv1uc8ocWQ
Volvo rekommenderar att inte byta vattenpumpen vid första gångens kamrem/multiremsbyte .
Om du byter den så köp Volvo OEM vattenpump.
Nya bultar/muttrar är också bra att ha.
Något verktyg för att låsa kamdreven borde man ha, eventuellt så markerar du med färg hur dreven står före du lossnar kamremmen.
Nånting jag missat?
IMG_0189.png
IMG_0189.png (454.17 KiB) Visad 221 gånger
av Libbe
#1563828
emtor skrev: ons 22 nov 2023, 13:24 Generatorns frihjul skadar inte att få nytt.
Om det kärvar så går multiremmen av och tar ofta med sig kamremmen i samma vevan.
På min 2.4d motor så använde jag inte låsningsverktyg på kamdrevet, men jag var noga att markera positionen.
-Det finns skydd att köpa och montera! Så att Multiremmen inte skadar kamremmen, om det skulle gå av. ;-)
av spegel00
#1563832
Libbe skrev: mån 11 dec 2023, 00:40
emtor skrev: ons 22 nov 2023, 13:24 Generatorns frihjul skadar inte att få nytt.
Om det kärvar så går multiremmen av och tar ofta med sig kamremmen i samma vevan.
På min 2.4d motor så använde jag inte låsningsverktyg på kamdrevet, men jag var noga att markera positionen.
-Det finns skydd att köpa och montera! Så att Multiremmen inte skadar kamremmen, om det skulle gå av. ;-)
Var köper man det? :)
Uppgradera bakbromsar.

Bromsbeläggen är ju samma så f&oum[…]

Renovera bakre bromsok

Ja, kolven måste bort, fört få ny[…]

Bromsmeck V50

Hej! Håller på att byta bromsok p&arin[…]

Vad heter denna del?

Om du inte får någon hjälp s&arin[…]