Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bogoran
#1560439
Hej det är första Första gången jag skriver på forumet.
Bilen har blivit helt tokig på varningar, brukar börja med volvo on call service erfordras, driver alert service erfordras
går några minuter så kommer allt på en gång Stanna omedelbart broms abs airbag mycket mer alla mätare till noll
kupefäkt stannar gps skärmen stängs kan va mer. varar 5-30 sekunder senan brukar det stå abs sevise erfordras.
Varit på märkesverkstad flera ggr finns inga aktiva fel när jag kommer dit och då kan dom inte finna felet
Händer i stort sett var eller varannan gång jag åker med den. felen är bara aktiva några sekunder så verkstan kan inte få fram felet
Bifogar 2 a4 med felkoder ej aktiva
Behöver tips hur jag kan gå vidare.
felkoder 2 001.jpg
felkoder 2 001.jpg (959.21 KiB) Visad 1874 gånger
felkoder 1 001.jpg
felkoder 1 001.jpg (1.13 MiB) Visad 1874 gånger
Tacksam om jag kan få lite hjälp, jag kan ingenting om bildata elektronik. mvh data
Användarvisningsbild
av MartinS
#1560460
Du behöver hitta någon som kan felsöka på riktigt, inte läsa felkoder och säga att det inte är något fel just nu.

Av felkoderna att döma så verkar det va ett kommunikationsfel, alltså någonting som händer på CAN-bussen. Då det finns aktiva felkoder på ICM'en så skulle det kunna vara så att den ibland skapar störningar på bussen som gör att bussen slås ut. Det är en teori. En annan är att det är kabelfel på bussen någonstans som sporadiskt får konsekvenser. Om det var min bil hade jag börjat med att koppla ur ICM och se om felet kvarstår.

Händer det vid någon speciell yttre påverkan, gupp, regn etc.?
av bogoran
#1560507
Hej å Tack. Inte märk något särskilt före det händer. Bilen var in på skadecenter ( liten parkeringsskada) passagerardörr felen började ett par dagar senare (ca 3-4 mil) varit dit och pratat med dom
svaret kan inte ha något med det att göra. tidigare har det aldrig varit några felkoder.
Skall till en annan verkstad i morgon för att koppla bort en modul vet ej om det var ICM han sa något med 4 hjulsdrift var det. Återkopplar när jag vet mer. Tacksam för tips.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1560564
Slumpen är lurig, den förekommer men reparationen är ändå intressant. Var dörren borttagen? Kanske något knas i kontakten mellan dörr och kaross? Inte ovanligt att kablarna slits av och kortsluter där i, kanske hamnade kablarna i genomföringen i lite nytt läge vilket gör att de kortsluter sporadiskt, eller tappar kontakten? Att du har fler märkliga fel på PDM (Passenger door module) än DDM (Driver door) kan tyda på att det är något knas där. Baserat på den här nya informationen skulle jag koppla bort kontaktstycket till passagerardörren och sedan använda bilen som vanligt för att se om felet kvarstår eller inte. Lås, fönster etc, fungerar ju inte under tiden men det kan du kanske leva med.
av bogoran
#1560627
Tack för tips. var till volvo teknikerna idag pratade med dom om att koppla bort kontakt till dörr men det var inte enkelt blir alla felkoder om man gör det.
Dom kopplade bort kontakter under bilen bak till fyrhjulsdrift mm. Åkte hemåt kom ca 5 mil så började allt varna varade ca 1 minut .
Bokade en längre tid för felsökning men får vänta ett tag och det förstår jag dom här killarna tror jag var duktiga, ville verkligen hjälpa.
de hade haft liknande fel förut på bilar som gått längre ( bl.a polisbilar 25-30000 mil) När jag var där och visade upp bilen idag tog dom av panelen på passagerardörren tog i sär kollade alla kontakter. Skruvade av förardörren ock kollade kablarna som går till dörren. Återkopplar när jag vet mer.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1560664
Ok, meddela gärna hur det fortlöper, man blir ju lite nyfiken. Jag ser inte problemet med att koppla bort dörren, men jag kanske förbiser något.
av Luna
#1567679
Hej. Har exakt samma fel på min xc70 2014. Detta sker när det är kallt ute. Felet försvinner om jag stänger av bilen och väntar lite. Nästan alla felkoder försvinner oxå om jag kör vidare och kvittera felen med ok knappen. Är väldigt nyfiken på om dem hittade/löste felet på din bil.

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]