Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knota
Före servicen 2022 (bilia) kördes DPF-rengöring ungefär var 80-120 mil.
Efter det körs rengöring ganska exakt var 40:e mil.
Långkörning eller inte spelar ingen roll, resultatet blir det samma.
Finns det någon givare som kan vara knas eller ska jag montera bort DPF:et och blåsa rent med högtryckstvätten?
Eller måste filtret bytas?
V70 2011 D5 AWD, 31000mil.
av emtor
Högtryckstvätt kommer inte duga.
Man behöver ett medel som är starkt alkaliskt som löser upp sot, skölj bort medlet med vatten och så lösa upp aska med någon organisk syra. Oxalsyra fungerar bra. Till sist vatten i mängder.
Det finns videor på youtube som beskriver hur man gör.
Ett riktigt smutsjobb.
av HakanF
Kolla om du märker några problem som Momentum skriver.

När filtret är regenererat så ska det vara ca 5 gram kvar i filtret om det är mycket mer kvar efter regenereringen så skadar det iaf inte att skölja ur det med högtryckstvätt.
Ta ned o skölja ur är ett enkelt jobb första filtret jag spolade ur var med bara högtryckstvätt o det funkade bra men skulle jag göra det nu så skulle jag låta filtret stå över natten med saltsyra (från färghandel) eller 2 upplösta maskindiskmedel tabletter, och sedan högtrycken. Basiskt medel har jag hört men skeptisk :) se denna
Användarvisningsbild
av fjohan82
Man kan väl annars börja med att tvångsköra regenereringen av filtret, efter att ha läst ut sotmängden?
Detta kan jag göra med min iCarsoft, känns som en bättre början än att skruva ner filtret.
av Knota
Jag har i dagsläget inget att tvångsköra en generering med. Ska se om min mini Vgate iCar ELM327 kan skicka till carscanner.
Har kört Torque Pro tills nu, men inte fått någon data om DPF.
av HakanF
KalleJ skrev:Tvek på att ELM kan starta DPF-ursotning.
Det kan den inte men vilket som är det bara slöseri på tid. Bättre skruva ner o spola rent om det är det som är problemet för om sotmängden som är kvar i filtret är problemet så gör en tvångskörning av genereringen ingen skillnad om man inte tömmer i massa kemikalier i filtret innan som Mackans garage gjorde men som sagt slöseri med tid.
av emtor
HakanF skrev:Kolla om du märker några problem som Momentum skriver.
När filtret är regenererat så ska det vara ca 5 gram kvar i filtret om det är mycket mer kvar efter regenereringen så skadar det iaf inte att skölja ur det med högtryckstvätt.
Ta ned o skölja ur är ett enkelt jobb första filtret jag spolade ur var med bara högtryckstvätt o det funkade bra men skulle jag göra det nu så skulle jag låta filtret stå över natten med saltsyra (från färghandel) eller 2 upplösta maskindiskmedel tabletter, och sedan högtrycken. Basiskt medel har jag hört men skeptisk :)
Maskindiskmedel är starkt basiskt.
Basiska ämnen är det enda som löser upp sot, syra löser upp aska.
Om det funkar eller inte ser man ju snabbt. Om det inte kommer svart gegga ut samman med vattnet så har det ju inte funkat.
Hur man gör spelar också roll. Har man i syra först så skyddar sotet askan, och ännu värre;-om man inte sköljer ordentligt så neutraliseras det basiska ämnet som man har i efteråt.
Basiskt först - skölja rent - så syra.
Felkodsläsare

Jag har både en iCarsoft VOL och en Icarsoft[…]

V70 Antal bananlådor?

Tror nog att du borde få in sisådä[…]

Volvo App, fjärrkontroll

Känns det som att problemen kommit Efter uppd[…]