Problem med partikelfilter V70 2.4D 2010
Postat: mån 04 sep 2023, 11:12
Hade bilen på verkstad i juli för byte av tempgivare på partikelfiltret, då jag läst o hört att den gärna skär i gängorna, det var inget jag var sugen på att meka med på uppfarten...
Bilen har gått snart 23000mil.
Nån vecka senare kom "sotfilter fullt" in och bilen går i limpmode.
Min icarsoft ville inte alls vara med o starta regenering av dpf utan står bara "replace component"...
Tillbaka till verkstaden där dom tvingar igång det mha Vida, gick en halv tank på 30min då bilen startar på typ 3000rpm för att sen gå upp till 3500 rpm samtidigt som den dumpar in mängder med bränsle för att "förbränna sotet"....
Ytterligare nån vecka senare på väg mot Öland med husvagn kom vi knappt 2 mil, "sotfilter fullt"....
Hem för bilbyte, tur man har en V70 till... :)
Beställde tryckgivaren (Bosch från Trodo) så den fanns hemma samtidigt som vi kom hem.
Bytte den, satt inte jättekul under bilen ovan subframen. På grannens 2011 drivE sitter den extremt lättillgängligt under huven...
Har gått bra i ca 3 veckor nu, men plötsligt har bilen börjat rycka vid gaspådrag.
Läste av felkoder med icarsoften, lägger in bilder... Nån som har en aning om vad som kan vara problemet?
Enligt icarsoft ska difftrycket på tomgång vara 1-20hpa, mitt är runt 300hpa... :/
Börjar bli liiite trött på det, Volvo tar "bara" 12400kr för dpf fick jag felaktigt veta när jag messade ang pris på tryckgivaren som de skulle ha 2180:- för, Bosch 874:- inkl frakt från Trodo.
Bilen har gått snart 23000mil.
Nån vecka senare kom "sotfilter fullt" in och bilen går i limpmode.
Min icarsoft ville inte alls vara med o starta regenering av dpf utan står bara "replace component"...
Tillbaka till verkstaden där dom tvingar igång det mha Vida, gick en halv tank på 30min då bilen startar på typ 3000rpm för att sen gå upp till 3500 rpm samtidigt som den dumpar in mängder med bränsle för att "förbränna sotet"....
Ytterligare nån vecka senare på väg mot Öland med husvagn kom vi knappt 2 mil, "sotfilter fullt"....
Hem för bilbyte, tur man har en V70 till... :)
Beställde tryckgivaren (Bosch från Trodo) så den fanns hemma samtidigt som vi kom hem.
Bytte den, satt inte jättekul under bilen ovan subframen. På grannens 2011 drivE sitter den extremt lättillgängligt under huven...
Har gått bra i ca 3 veckor nu, men plötsligt har bilen börjat rycka vid gaspådrag.
Läste av felkoder med icarsoften, lägger in bilder... Nån som har en aning om vad som kan vara problemet?
Enligt icarsoft ska difftrycket på tomgång vara 1-20hpa, mitt är runt 300hpa... :/
Börjar bli liiite trött på det, Volvo tar "bara" 12400kr för dpf fick jag felaktigt veta när jag messade ang pris på tryckgivaren som de skulle ha 2180:- för, Bosch 874:- inkl frakt från Trodo.