Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1550480
Hej,

Problemet är alltså att motorn vibrerar onormalt kraftigt vid tomgång.
Och detta sker intermittent dvs ena stunden går motorn normalt, nästa stund kan den börja skaka.
Detta sker alltså när bilen står still och oavsett om motorn är kall eller varm.

Jag har lyft av multiremmen, dvs kört motorn utan remmen och den skakar ändå.
Problemet är alltså inte att laddare, vattenpump, ac, servo håller på att skära ihop.

Check Engine tänds ej.

Vad kan det vara som orsakar detta?
Vilken strategi ska jag använda för att felsöka?

Tacksam för ideer.
/Jem
#1551951
Kan det vara när ACn slår av som den skakar pga lägre varvtal? Försvinner skakningar/vibrationer om du gasar lite? Jag har bytt alla motorfästen och tyckte det blev bättre, men sen verkar det som det ändå är lite för ”hård” motorgång på låga varv och lite knackljud nästan ibland.
Funderar på om det är DMF på dessa och om den börjar ge sig eller nåt…

Jag använde en vanlig domkraft under motorn för att hålla den upp då fästena byttes.
#1556745
Ja, problemet är löst.
Orsaken till vibrerandet var motorfästet som sitter på motorns höger sida upptill (vid multiremmen).
Fästet på vänster sida uppe var ok, men jag bytte den ändå och detta hade ingen verkan på problemet.
Fästet nertill bak om motorn var slitet. Jag bytte den också, men den hade heller ingen inverkan på problemet.
Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]