Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1543614
Bortsett från dåliga hjullager funkade den utmärkt innan bytet.
Köptes två nya lager som monterades med press.
Efter bytet lyser abslampan, bilen är nästan okörbar ett tag efter start då vad jag misstänker är antispinn som bromsar från och till ( känns/låter som vänster fram) och automatlådan växlar inte upp. Efter ett tag ger bilen upp och tänder antisladdlampan konstant vilket gör att bilen går att köra normalt.
Rullar man igång utan att röra gasen funkar det lite bättre, men så fort man gasar så börjar det igen.
Hittar inga felkoder med en no name-läsare .

Har läst flertalet trådar om liknande problem men ingen verkar ha problem med att bilen faktiskt bromsar själv.
Är det någon som har ett smart förslag på vad som är fel?
#1543630
Vet inte hur smart förslag det här kan tänkas vara.
Självbromsandet känns dock som en udda grej.

Men spontant så får jag det till något av följande:

- Lagret är inte ipressat korrekt och avståndet mellan magnetringen och ABS-sensorn blivit fel.

- Lagret saknar magnetring eller är felvänt.

- Man har råkat skada ABS-sensorn vid montering.

Jag har inte bytt hjullager på en P3:a själv så ovan är taget rakt ur baken. Men det är på dessa grejor jag hade kollat upp.
#1543631
Tack för svar!
Felvänt går väl inte att få till då även navet är inkluderat.

Jag misstänker att bilen tror att ett hjul spinner och bromsar det för att det är nått knas med ABS på det hjulet.
Felaktigt avstånd är nått som är återkommande i de flesta trådar med liknande fel. Suget ju att behöva ta av och göra om 🤮
#1544011
HakanF skrev: tor 08 jun 2023, 17:54 En tanke bara men om du bytte båda sidor samtidigt hade du loss ABS-givarna så du kunnat sätta dem på fel sida? Höger sida har en hall-givare medans vänster är en vanlig givare iaf på min bil.
Givarna var loss men sitter rätt. Lutar väl åt att en möjligtvis är trasig.

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]