Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1541815
Min Volvo v70 går helt plötsligt inte att starta. Strömmen är kvar men dör efter ett tag också. Den klagar på att växeln ej är i p även fast den är i p och så får jag inte ut nyckeln. Jag har laddat batteriet i 2 dagar och den går fortfarande inte att starta. Inga säkringar har gått av alla dom jag kollat iallafall. Det går inte att byta växel eftersom det inte går och starta bilen och nyckeln fastnar i nyckelhålet och vill inte komma ut! Vad ska jag göra?
#1542405
Det låter som att p-lägesgivaren behöver justeras alt bytas.
Eftersom elektroniken(CEM och ECM) inte tror du har växeln i P-läge så kommer tändningsläge 1 aldrig att kopplas ur. Samt att du nu får samma problem när du ska starta. Då tror bilen att någon annan växel är i och bilen går då ej att starta.

Prova att manuellt föra växelspaken genom att påverka spärren med nyckebladet(står förklarat i instruktionsboken/manualen). Det kan ju vara så enkelt att den hamnat i fel läge.
Udda specade bilar

Skinnklädd panel saknas på väldig[…]

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]