Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vp30
#1541784
Tjena, just blivit med en XC70, fick börja med att byta bromsklossar på den och strulade med ett ok så jag fick ta löst de helt.
Jag har nu luftat bilen med alla konstens regler, har luftat rätt ordning, har även trycksatt bromsvätskebehållaren och jag har gjort det på gammeldagsvis också med någon som sitter och pumpar och sen öppna nippel.
Jag har nog luftat den uppemot 6-7 gånger nu och det kommer absolut inga bubblor.

Har nu bekymmret att bromspedalen sjunker sakta sakta mot botten när jag trycker.
Bromsarna funkar helt perfekt och jag kan låta bli att trycka den i botten utan bekymmer. Jag behöver inte våldstrycka för att få ner den. Vill jag trycka lite hårdare så sjunker den helt enkelt.

Kan jag ha skadat huvudbromscylindern när jag luftat eller vad kan annars vara fel?
Använde ingen planka under pedalen vilket jag läst att man kanske skulle göra.
av Erik Å
#1541794
Att trampa bromspedalen i golvet brukar inte vara helt hälsosamt för kolvpackningarna i huvudcylindern.. Men när de är dåliga så brukar pedalen sjunka vid lätt tryck men hålla hyfsat om man trycker hårt. Finns säkert undantag :P
Men har du kollat att alla luftnipplar är ordentligt åtdragna? Det behöver bara läcka pyttelite för att pedalen ska sjunka märkbart.. Om du har haft lös ett ok och kopplat loss slangen så finns ju samma möjlighet där om du inte dragit fast nippeln ordentligt.
Läcker kolvpackningen inne i oket så lär du märka att det sipprar ut bromsvätska ur damasken.. när det väl blivit fullt därinne. :-)
Läckor till omgivningen gör förstås att nivån i behållaren sjunker efterhand. Läckage förbi kolvpackningarna inne i huvudcylindern "återvinns" och går tillbaka till behållaren. Ingen förlust av vätska alltså
av skarj
#1541818
Råkade du få låg nivå under jobbet eller luftningen? Risken är att ABS enheten (pumpen) har luft i sig, kan köras med en bättre felkodsläsare eller VIDA, alternativt vänta tills det är isigt och ut och bromsa så att ABSen får jobba.

Men om det inte ärfallet, glöm det jag sa och håll koll på bromsvätskenivån.
av vp30
#1541876
Kan möjligtvis ha fått för lite olja i behållaren under jobbet, har även testat lufta abs enheten genom att öppna utgångarna medans en har pumpat upp tryck och hållt i, som vanligt alltså
av skarj
#1541987
Tror inte det går att lufta ABSen så, har inte lyckats själv iaf, själv väntade jag till vintern, nu var det inte en Volvo, men det borde vara samma visa.
Om du kan få tillgång till en felkodsläsare med ABS-bleed så är det bara att köra (tex om det är besiktning innan vintern. Annars leta upp en grusväg med mycket lösgrus, gräsåker som är glidig, du behöver alltså få ABS att jobba. Och kör du på bromsabortmetoden överdriv, så du är säker att systemet jobbat. hjälper inte detta då kan du vara säker på läckage. håll hursomhelst koll på nivån, bromsvätska.
Bäst alltså att använda VIDA eller felkodsläsare med funktionen.
av skarj
#1542219
Om det är i ABSen är det inte att jämföra med luftbubblor, i mitt fall var det i princip inget motstånd alls i pedalen ner i golvet, bra broms trots detta.
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]