Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1541374
Någon mer än jag som tycker att priserna på XC70 2015-16 är mer än löjligt höga?

På någon månad har priserna hoppat upp från 180000 kr till 220000 kr för hyfsade exemplar från 2015, nog för att XC70 är fortsatt populära men alltså...

Pratade med en säljare på en aukt. återförsäljare förra veckan som själv inte fattar varför folk fortfarande är beredda att betala vad han tycker är rejäla överpriser. Visst är det så marknaden fungerar, men det är ju knappast samlarvärde än.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1541383
Om det är vad folk vill betala är det rätt pris. Känns trevligt, med tanke på att vi har två XC70.
Volvo har ju inget liknande idag att ersätta med.
av William85
#1541440
Tyvärr är det ett genomgående problem. Visst är det trevligt om en 2015 skulle vara värd 220 000kr, nästan det den kostade mig 2018. Problemet är att alla bilar man ev skulle kunna byta till är vansinnigt dyra också , även lämplig begagnad V90 cc eller V60cc är dubbelt så dyra som man skulle kunnat förvänta sig med ”gamla värdekurvorna”.

Efter en 45mils resa i XC70n igårkväll efter jobbet, skola och förskola utan bråk och typ utvilad vid ankomst kan jag dock fortfarande imponeras av komforten och framförallt det obefintliga bullret. Den är nästan värd priset än och kommer bli svårersättlig den dagen det skulle behöva bytas bil :-(
av skarj
#1541446
Hänger ju ihop med dels att bilar generellt blivit ordentligt mycket dyrare, säg de 5 senaste åren, dels beror det på att man gjort sitt bästa att döda dieselmarknaden, det finns ett mycket mindre nytillskott på marknaden.

Sedan finns det ingen uppenbar liknande bil som V70 och XC70, ingen lika kantig, rymlig eller så. Elbilar har pushats hårt, de är trevliga på sitt vis men inget man kan ersätta en långfärdare som en större dieselbil med speciellt enkelt. Har själv nyss avverkat ett år med en elbil, som pendlingsfordon är det ju fantastiskt, men på längre turer är det lika fantastiskt värdelöst. Så framför allt om man drar släp och kör längre, eller mycket långkörningar då är en bekväm dieselbil typ XC70 svårslagen och bidrar till att hålla priserna uppe.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1541474
Jag fattar hur marknadsmekanismerna fungerar, det är ju så ni beskriver det.
Säljaren jag pratade med var själv förvånad över att de sålde en XC70 -16 för 289000 kr för inte alls länge sedan, samtidigt som bredvid den i hallen stod en V90 D4 AWD -17 för 299000, likvärdig i utrustningsnivå och miltal. XC70:n såldes men V90:n blev kvar...

Jag vill väldigt gärna ha en fin XC70 2016, men prishetsen vekar inte klok. Om folk vill betala såna priser så får de väl göra det, men något verkar vara skevt i marknadsmekanismerna just nu. Särskilt som räntorna stiger och ekonomin störtdyker, det är något som inte stämmer här.
av berrabus
#1541485
Jag hade en fin XC70 sport -15 för ngn månda sedan eller så som var till salu. Var billigaste sporten och klart matchande "vanlig" XC70 också.
Blev förvånad att det faktiskt tog ett tag att sälja den och då till ett pris som var under vad jag förväntat mig.
AWD och manuell och vet inte hur mkt manuell låda spelade in.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1541486
Verkar inte vara någon efterfrågan på bilar med manuell växellåda.

Men i övrigt verkar begagnade bilar stå hyfsat högt i kurs, föräldrarna sålde sin BMW 320d GT -17 förra veckan. Automatlåda, X-drive och den vanliga utrustningen. Kom någon med tåg 50 mil bort för att köpa den, osedd.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1541488
Stora leveransproblem på nya bilar, få nya bilar som köps privat när nu räntorna jagat upp kostnaderna för privatleasing och elbilsbonusen som försvann gör att efterfrågan på begagnat ökar.
Men i dagsläget är automatlådorna mer efterfrågade på bilar i klass med XC70, så det kan jag tänka mig spelar in.

Så länge vagnen inte är för tung är våra XC70 D5 resp. D4 utmärkta husvagnsdragare. Dragvikten på 2100 kg utesluter de större vagnarna. Men sexmeters går bra.
av Lövet
#1541491
MarcusJ skrev:Pratade med en säljare på en aukt. återförsäljare förra veckan som själv inte fattar varför folk fortfarande är beredda att betala vad han tycker är rejäla överpriser. Visst är det så marknaden fungerar, men det är ju knappast samlarvärde än.
Instämmer att det är vansinne att en XC70 kostar 200tkr när man kan få en V90CC som är en bättre bil för 250tkr utan problem. Men jag tror det är att XC70 har en "Graningestövel-aura" som inte V90 har och vissa vill helt enkelt ha det. Eller så har de en gigantisk hund som kräver en viss lutning på bakluckan eller likn.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#1541522
Vet inte hur det ser ut nu. Men det har pratats/skrivits en hel del om allehanda knepiga fel på bland annat V90, så jag kan tänka mig att en och annan hellre köper sista årsmodellen av en beprövad och ganska välfungerande modell hellre än att chansa på en nyare med risk för fler besök hos verkstaden.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 28

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]