Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1573449
fjohan82 skrev: mån 18 mar 2024, 08:22 Apropå elbilar och släp...
Tycka vad man vill om KIA, men att EV9 får dra 2,5 ton är ganska imponerande. Inte ens Tesla X Plaid som kostar avsevärt mycket mer kommer upp till den nivån.
En EV9 med Kabe Imperial Hacienda 1000 på kroken, kan det bli bättre? :-)
Och räckvidden...?
Komma åt en laddplats med en Hacienda 1000 på kroken kan ju bli spännande.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1573450
MarcusJ skrev: mån 18 mar 2024, 08:42
fjohan82 skrev: mån 18 mar 2024, 08:22 Apropå elbilar och släp...
Tycka vad man vill om KIA, men att EV9 får dra 2,5 ton är ganska imponerande. Inte ens Tesla X Plaid som kostar avsevärt mycket mer kommer upp till den nivån.
En EV9 med Kabe Imperial Hacienda 1000 på kroken, kan det bli bättre? :-)
Och räckvidden...?
Komma åt en laddplats med en Hacienda 1000 på kroken kan ju bli spännande.
Ja det är nog där tålamodet sätts på prov.
Tyvärr hänger inte infrastrukturen med på punkten om tillgänglighet av laddning med stort släp, tycker det ser ut som att mycket än idag byggs litet och trångt.
av skarj
#1573474
Flera "märken" bygger så det är OK med släp (om det inte är för många andra som laddar samtidigt. Tesla där man ofta ska backa mot laddaren är inte bra för släp, men släp går att ta av om man absolut måste ladda, visst det blir mer jobb och visst kommer man med stort släp att få ladda fler ggr än man behövt tankat, säger sig självt när man kör runt med motsvarande 10 liters tank. Jag är den förste att hålla med om att elbil inte är lyckat om man drar släp långt, eller om man kör långt ofta (40 mil+ enbart med bil), ofta är då några ggr/vecka eller iaf varje vecka då det blir mer planering och "dötid" om man inte kan använda tiden. Ett exempel är som säljare till industrin efter norrlandskusten där 40-80 mil på en dag inte är ovanligt, då är elbil i dagsläget inget som glädjer. Har du upp till 20 mils pendling till och från jobbet och möjlighet att ladda hemma samt på jobbet (då det behövs) så finns det inget bättre och troligen även ekonomiskt rätt, själv pendlar jag 6 mil, visst hade jag kommit undan billigare genom att använda någon av de 3 befintliga bilarna, men nu glädjer det mig med lite ombytlighet i bilandet samt att testa/köpa bilar då och då, inte för att det lönar sig utan mer som...låt oss kalla det hobby. Men det jag menar är just landsbygd har mest att spara på att köra på el, men att skutta runt i en gammal skorv som tar 1 liter/milen kan fortfarande bli billigare om man ser det kortsiktigt och om man inte har råd med inköpspriset så är ju svaret givet, på jobbet ska man ju, då får man fixa det enligt eget tycke och plånbok. Men var inte så tvärsäkra innan ni testat att elbil inte är något för er, skit i att lyssna på andra, prova och bestäm själv.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1573521
StefanN skrev:Tror vi kan släppa elbilsspåret i en tråd om XC70.
Det har faktiskt en viss relevans, speciellt det här med elbilar och släp. Det finns ju något där ute som håller uppe priset på XC70. En av sakerna kan vara att XC70 är en bra dragbil upp till drygt två ton. Elbilarna är inte lika bra på just det. Men de är ofta bra på att kosta ganska mycket.
av Lövet
#1573524
apersson850 skrev:
StefanN skrev:Tror vi kan släppa elbilsspåret i en tråd om XC70.
Det har faktiskt en viss relevans, speciellt det här med elbilar och släp. Det finns ju något där ute som håller uppe priset på XC70. En av sakerna kan vara att XC70 är en bra dragbil upp till drygt två ton. Elbilarna är inte lika bra på just det. Men de är ofta bra på att kosta ganska mycket.
Väldigt få lär välja mellan en ny elbil och en 10 år gammal XC70 så jag tror inte just den biten håller uppe priserna. Jättehög dragvikt är ett nischat behov som få trots allt har behov av. Jag har 2 ton dragvikt i min 320xD men den kostar hälften av en XC70 ;) Att bilarna håller värdet tror jag beror mest på att det inte säljs några nya, det är absolut en populär bil och det har exporterats väldigt stora mängder bland annat till Finland.
av skarj
#1573532
Lövet skrev: tis 19 mar 2024, 00:13
apersson850 skrev:
StefanN skrev:Tror vi kan släppa elbilsspåret i en tråd om XC70.
Det har faktiskt en viss relevans, speciellt det här med elbilar och släp. Det finns ju något där ute som håller uppe priset på XC70. En av sakerna kan vara att XC70 är en bra dragbil upp till drygt två ton. Elbilarna är inte lika bra på just det. Men de är ofta bra på att kosta ganska mycket.
Väldigt få lär välja mellan en ny elbil och en 10 år gammal XC70 så jag tror inte just den biten håller uppe priserna. Jättehög dragvikt är ett nischat behov som få trots allt har behov av. Jag har 2 ton dragvikt i min 320xD men den kostar hälften av en XC70 ;) Att bilarna håller värdet tror jag beror mest på att det inte säljs några nya, det är absolut en populär bil och det har exporterats väldigt stora mängder bland annat till Finland.
Nåjo, kostar de som i länkarna i den här tråden så är det relevant att jämföra mot kostnaden av en ny elbil, 320 kkr för en 10 år gammal bil, en lättbegad elbil eller ny behöver inte bli mycket dyrare om man behåller bilarna i 5 år, elbilarna kommer möjligen inte att vara några tungdragare, men garanterat billigare i drift/rep och service.

Tråden handlar om höga priser på XC70 inte bilen som sådan...kan inte påstå att några jämförelser ska droppas, tråden bör väl kunna användas för att hitta vettiga alternativ, eller?
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1573534
fjohan82 skrev:Då har vi ytterligare ett exemplar för 320K (båda hos samma företag), dock långt ifrån fullutrustad.

https://www.bytbil.com/vasternorrlands- ... 2-17599402
Samma pris som V90cc momentum nu då :-)
  • 1
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 30

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]