Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hakano
#1543276
UnleashFusion skrev: sön 04 jun 2023, 10:53 Det är alltid lönt med underredsbehandling om du tänkt behålla många år framåt. ser ingen nackdel med det.
Tänkte mer om man har så pass mycket galvade delar eller aluminium i konstruktionen att det inte rostar så mycket inifrån som det gjorde på äldre bilar och där det rostar kanske ändå är på ställen som en invändig rostskyddsbehandling inte skyddar mot.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1543281
hakano skrev: lör 03 jun 2023, 17:05En ärlig bil...men med lite (för) mycket finesser för min del.
<...>
Höjer statusen på den lite vartefter. Fått nya fjädrar bak. Nya yttre styrleder. Nytt startbatteri. Nya sköldar, skivor, belägg fram. Bak står på tur.
Jag har då aldrig varit med om finesser som varit i vägen för mig.
Jaså, styrleder minsann. Jag har ännu inte behövt byta något mer än bussningarna i bärarmarna på bakaxeln på min 2012:a.
av hakano
#1543283
apersson850 skrev: sön 04 jun 2023, 11:36 Jag har då aldrig varit med om finesser som varit i vägen för mig.
Jaså, styrleder minsann. Jag har ännu inte behövt byta något mer än bussningarna i bärarmarna på bakaxeln på min 2012:a.
Finns en massa finesser jag inte använder, en massa finesser jag inte ens känner till...så för mig behövs dom inte. I vägen kanske dom inte är mer än att det är svårt att hitta fram till dom finesser man verkligen vill använda. Så blir det väl när man inte kör så många mil om året och aldrig finner några behov för allt och då inte heller lär sig var dom finns.

Hade hål i gummidamasken på den ena styrleden och bytte den inför besiktningen istället för att behöva få ombes.
Bytte andra sidan samtidigt även om det inte behövdes just nu.
Det här är väl ett av de vanligare felen på V70 besiktningen.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1543314
hakano skrev: sön 04 jun 2023, 10:47 Tackar!

Man kan undra om det är lönt att lämna in en sån här bil på hel underredsbehandling...eller det kanske inte är några rostburkar dom här bilarna...
Min bil såldes ny i Östersund, var en Jämtlandsbil tills den byttes in och jag köpte den begagnad. Det första jag gjorde var att kosta på den största och dyraste rostskyddsbehandlingen på marknaden.
Underredet är hur fint som helst, dörrar och andra ställen också.
Men så finns det andra ställen...
image.jpg
image.jpg (2.65 MiB) Visad 298 gånger
image.jpg
image.jpg (2.62 MiB) Visad 298 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
#1543315
hakano skrev:Finns en massa finesser jag inte använder, en massa finesser jag inte ens känner till...så för mig behövs dom inte. I vägen kanske dom inte är mer än att det är svårt att hitta fram till dom finesser man verkligen vill använda.
Konstigt att det blir så för dig. När jag köper en bil läser jag bruksanvisningen och sen vet jag hur man gör allting som går att göra.
Jag tror att den enda finessen på min bil som jag aldrig använt är nog barnlåsen på bakdörrarna. Den tiden är förbi för mig, när de kunde varit bra. Fast vi använde dem inte på den tiden heller, utan sa till ungarna att inte öppna dörrarna när vi körde. Fungerade lika bra.
av hakano
#1543316
apersson850 skrev: sön 04 jun 2023, 16:59 Konstigt att det blir så för dig. När jag köper en bil läser jag bruksanvisningen och sen vet jag hur man gör allting som går att göra.
Vet inte om det är så konstigt. Bruksanvisningen är väl en generell anvisning. Inte specifik för just min bil. Först ska man lista ut vad som gäller just sin egna bil. Sen är det ju en bok nästan tjock som en bibel. Är ju inte så att man bara kan läsa en gång och sen kan man allt det man läst. Inte jag i alla fall. Det teoretiska behöver ju också varvas med lite praktik så att det sätter sig.
Men som sagt...jag kör nog lite för få mil för att hinna få den praktiken utan att det sätter sig i ryggmärgen. Sen är jag nog i grunden lite ointresserad av en massa konstlade finesser som jag skall använda bara för att dom finns där.
Jag är väldigt nöjd med att sitta skönt, åka tyst, ha en bra och stark motor för husvagnsdragning, en bekväm automatlåda, en AC som gör klimatet behagligt...sen önskar jag mig kanske inte så mycket mer och saknar inte så mycket.
av hakano
#1543317
MarcusJ skrev: sön 04 jun 2023, 16:38 Min bil såldes ny i Östersund, var en Jämtlandsbil tills den byttes in och jag köpte den begagnad. Det första jag gjorde var att kosta på den största och dyraste rostskyddsbehandlingen på marknaden.
Underredet är hur fint som helst, dörrar och andra ställen också.
Men så finns det andra ställen...
Åhh herre min skapare...vad är det för årsmodell på den...och hur mycket har den rullat...
Men är väl så det blir under all plast man klär in bilen i och som gör det svårt att hålla rent.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1543333
hakano skrev: sön 04 jun 2023, 17:17 Åhh herre min skapare...vad är det för årsmodell på den...och hur mycket har den rullat...
Men är väl så det blir under all plast man klär in bilen i och som gör det svårt att hålla rent.
2011, strax under 33000 mil varav jag kört hälften. Tvättar bilen regelbundet, är generellt sett väldigt noga med mina bilar. Kan säga att min S70 -98 är nästintill rostfri... De som känner mig vet precis hur noggrann jag är.

Inget av det syntes minsta spår av förrän jag tog bort tröskelkjolarna, bara det vanliga i framskärmarna som jag förberedde för att byta.

Farsan hade en V70N från 2000, han körde den 45000 mil och var inte överdrivet noggrann. När han sålde den kollade jag över bilen, den var sliten men allt annat än rostig.
Användarvisningsbild
av Derank
#1543347
MarcusJ skrev:
hakano skrev: lör 03 jun 2023, 17:05 Köpte en XC70 2015 för 15 månader sedan. Tur man slapp värsta priserna då...
Storservad och påkostad en del kort före mitt köp. Bl.a. ny vindruta och ett par nya dörrlister.

En enägarsbil. Inom släkten. Inte någon pedantskött lågmilare (18500) som bara stått inne i garaget...men väl omhändertagen och alltid inlämnad till samma mekaniker på Volvo.
En ärlig bil...men med lite (för) mycket finesser för min del.
Kör inte så mycket med den själv. Blivit kanske 150 mil hittills i min ägo varav det mesta förra sommaren.
Höjer statusen på den lite vartefter. Fått nya fjädrar bak. Nya yttre styrleder. Nytt startbatteri. Nya sköldar, skivor, belägg fram. Bak står på tur.
Helt nybes u.a.
Grattis!
Hade tänkt att byta V70:n mot en XC70 för ryggens skull, men hann inte innan priserna stack iväg så vansinnigt. Att hitta massiva rostskador bakom tröskelkjolarna totalförstörde hela tidsplanen...

Men samtidigt så vet jag ju att när bilen är fixad igen kommer den vara bättre rostskyddad än ny, och det lär ju gömma sig rätt mycket skit bakom all plast på XC70 också.
Kollade på två XC60 -17 häromdagen, båda var riktigt fula och rostiga i framskärmarna när man kollade noga. Fullpackade med smuts innanför givetvis. Den ena begär de 240000 kr för.
Framskärmarna på just XC60 blir helt sönderblästrade, mina är helt sönderrostade på båda sidorna, samt 3 av dörrarna har fullt med rostangrepp i dörrgreppet där handtaget sitter. Tror inte jag haft en så rostig bil någonsin på 30år. 2016 12000mil

Och under plasten vet jag att det är sjukt rostigt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1543351
Jag fixade en av mina nu i vår (lacksläpp) så den var inte så farlig. Men på tjejens -13 fick jag byta en, den andra gick att lacka. Ovanligt dum lösning med naken plåt i hjulsprutet?

Men men, det finns ju folk som jobbar med lack så…
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 30

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]