Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1573546
Lövet skrev:Väldigt få lär välja mellan en ny elbil och en 10 år gammal XC70 så jag tror inte just den biten håller uppe priserna.
Ja, jag är ju bara en, så det kan väl kallas "få". Dock är det så att jag/vi har övervägt att skaffa en elbil för den skulle fungera utmärkt till mitt jobbpendlande. Men några gånger om året behöver vi båda våra XC70 för att klara släpdragningsbehoven, då både våra egna två släpfordon och någon extra inhyrd sak dras över ibland slirig mark. Dessutom behöver det lastas mycket i bilen också då (de brukar vara proppade upp till taket).

XC70 är utmärkta till det här och ändå bekväma som personbilar. Att ha kvar en XC70 bara för detta och köra elbil resten av tiden blir bara ännu dyrare. Att hyra en dragbil för just de tillfällena är närmast ogörligt. De uthyrare som finns här i närheten (de är inte många) har inget sånt att hyra ut. Kan vara svårt bara att hitta en hyrbil med dragkrok, än värre med vettig frigång, fyrhjulsdrift och egen lastförmåga.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1573549
skarj skrev:... men kan ju bli husbil framgent...
Så som jag använder husvagnen är husbil inte ett alternativ alls. XC70 fungerar däremot utmärkt. Just nu är det så att om jag tvunget skulle behöva ersätta den (typ om det blir en kollision eller så), då vet jag inte riktigt vad jag ska skaffa. Som vi redan sett går ju begagnade XC70 knappt att få tag i, så det behöver nog bli något annat...
av Lövet
#1573557
apersson850 skrev:Ja, jag är ju bara en, så det kan väl kallas "få". Dock är det så att jag/vi har övervägt att skaffa en elbil för den skulle fungera utmärkt till mitt jobbpendlande. Men några gånger om året behöver vi båda våra XC70 för att klara släpdragningsbehoven, då både våra egna två släpfordon och någon extra inhyrd sak dras över ibland slirig mark. Dessutom behöver det lastas mycket i bilen också då (de brukar vara proppade upp till taket).
Jag har ungefär samma sits som du. Elbil passar till 95% av resorna men de övriga 5% är svåra att ersätta. Nu löser det sig i vårt fall "lyckligtvis av att vi behöver två bilar i alla fall om då får den ena vara en 4wd dieselbil med krok helt enkelt. Den används dock så lite som möljigt.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1573578
Lövet skrev:Jag har ungefär samma sits som du. Elbil passar till 95% av resorna men de övriga 5% är svåra att ersätta. Nu löser det sig i vårt fall "lyckligtvis av att vi behöver två bilar i alla fall om då får den ena vara en 4wd dieselbil med krok helt enkelt.
Skillnaden för oss är att när de där få procenten tar på behöver vi två bra dragbilar. Det hela kompliceras av att när vi står ute på de evenemangen har vi inte tid att åka därifrån för att ladda och där finns ingen ström att ladda med. Samtidigt som släpdragandet konsumerar mycket. I motvind har jag varit med om att köra flera mil med ungefär 3 liter/mil med min XC70. Då går det tungt...
av skarj
#1573683
apersson850 skrev: tis 19 mar 2024, 15:17
Lövet skrev:Jag har ungefär samma sits som du. Elbil passar till 95% av resorna men de övriga 5% är svåra att ersätta. Nu löser det sig i vårt fall "lyckligtvis av att vi behöver två bilar i alla fall om då får den ena vara en 4wd dieselbil med krok helt enkelt.
Skillnaden för oss är att när de där få procenten tar på behöver vi två bra dragbilar. Det hela kompliceras av att när vi står ute på de evenemangen har vi inte tid att åka därifrån för att ladda och där finns ingen ström att ladda med. Samtidigt som släpdragandet konsumerar mycket. I motvind har jag varit med om att köra flera mil med ungefär 3 liter/mil med min XC70. Då går det tungt...
Ni får göra som mig då, skaffa en massa bilar, där några mest står, låter väl smart:)
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 30

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]