Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1542646
apersson850 skrev: lör 27 maj 2023, 09:20 Högsta möjliga växlingskvalité och minsta möjliga slitage. Idag har man prioriterat bort det gentemot låg förbrukning i stället.
Jag kollade idag, när jag åkte iväg. Kallstart, fast det är ju 15° ute.
Tog tre km innan snittförbrukningen var nere på en liter milen. Efter en mil var den 0,75 l/mil. När jag var framme efter ca 30 km låg den på knappt 0,6 l/mil. Mätt över enbart de sista två milen visade den 0,50 l/mil.
Detta enligt färddatorn - något annat är ju inte möjligt under körning. Men det visar ändå tydligt vilken skillnad det är på de första kilometrarna gentemot resten.
Mitt kör mönster var ju maximalt ofördelaktigt för automaten. Hem->Stallet-->Jobb->Hem->Stall->Hem dvs med 5 "kallstarter" per dag och 6-7 km/h delsträcka vilket gav 1,35 i snitt per månad, när den manuella klarade sig på 0.75.

Även med alla mina tunga släp dog det en hel del extra.

Drog man iväg en långtur till GEKÅS däremot var ju skillnaden minimal.

Jag tycker det är helt meninglöst när folk säger min bil drar x eller y per mil. Utan att berätta hur man kör och under vilka förutsättningar som gäller ger det ju noll infp.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1542672
Jag tänkte på detta när jag körde hemifrån i morse. Det var ungefär 10°C ute. Jag har drygt en halv kilometer med några svängar hit och dit innan jag kommer in på den raksträcka som står för närmare 28 av de 30 kilometerna till jobbet. När jag kommit ut på den raka delen kunde jag tydligt se på varvräknaren att lockup gick in. Innan dess såg jag inte det ske, men det är inte speciellt tydligt ens med genomvarm motor, när man håller sig inom 20-50 km/h med flera gathörn.

På vintern märks det att lockup fortfarande inte är aktiverat när det går från 50 till 90 km/h efter knappt två kilometer. Då tar det minst tre, ibland närmare fem kilometer (om det är riktigt kallt) innan lockup går in.
av Lövet
#1542692
VolvoB20 skrev:Jag tycker det är helt meninglöst när folk säger min bil drar x eller y per mil. Utan att berätta hur man kör och under vilka förutsättningar som gäller ger det ju noll infp.
Instämmer 100%
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1542715
Känns som att man drivit iväg rätt långt från ämnet nu... :-D
Användarvisningsbild
av leiwi
#1542725
MarcusJ skrev:Känns som att man drivit iväg rätt långt från ämnet nu... :-D
Ja men det är ju inte så ovanligt på detta forum tyvärr
av Lövet
#1542729
Så länge inte den "nya" diskussionen tränger ut den gamla är vi inte så känsliga för det. Att en ny diskussion tar vid när tråden stannat av tror vi gör mycket mindre skada än att låsa trådar och kräva att nya startas bara för att ämnet har ändrats lite.
av berrabus
#1542737
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:Jag tycker det är helt meninglöst när folk säger min bil drar x eller y per mil. Utan att berätta hur man kör och under vilka förutsättningar som gäller ger det ju noll infp.
Instämmer 100%
Det beror på :)

Jag har en dieselbil som drar 0.35 l/mil. Det ger infon att den går väldigt snålt utan att jag behöver ange hur jag kör.
av Lövet
#1542740
berrabus skrev: mån 29 maj 2023, 21:07
Lövet skrev:
VolvoB20 skrev:Jag tycker det är helt meninglöst när folk säger min bil drar x eller y per mil. Utan att berätta hur man kör och under vilka förutsättningar som gäller ger det ju noll infp.
Instämmer 100%
Det beror på :)

Jag har en dieselbil som drar 0.35 l/mil. Det ger infon att den går väldigt snålt utan att jag behöver ange hur jag kör.
Tvärtom enligt oss. Om den har den förbrukningen 1% av tiden säger det väldigt lite.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 29

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]