Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1542308
MarcusJ skrev: tor 25 maj 2023, 22:17
Kamp skrev: mån 22 maj 2023, 19:04 En bekant som nyligen köpt en xc70 16´classic fick höra på besiktningen att han skulle hålla hårt i den då besiktningsmannen menade att de nyare modellerna var sämre byggda (rostskydd, chassi, fjädring etc).
Om rostskyddet är ännu sämre på SPA-bilarna lär vi se horribla rostburkar inom några år.
Ja V70N hade ju grymt rostskydd, V70II hade Ford börjat spara in på rostskyddet och på senaste modellerna verkar kineserna tagit besparingen på rostskydd ännu längre, synd.....

Det hänger väl ihop med hur premium man vill.vara. Riktiga premiumköpare köper nytt och dumpar efter några år så rostskydd står långt ned på priolistan
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1542310
berrabus skrev: tor 18 maj 2023, 12:08 Jag hade en fin XC70 sport -15 för ngn månda sedan eller så som var till salu. Var billigaste sporten och klart matchande "vanlig" XC70 också.
Blev förvånad att det faktiskt tog ett tag att sälja den och då till ett pris som var under vad jag förväntat mig.
AWD och manuell och vet inte hur mkt manuell låda spelade in.
När jag hämtade ut min XC70 -13 Var automaten förbjuden att beställa på vårat företag pga den rejält högre förbrukningen så alla fick välja manuell. Men idag verkar förbrukning vara ointressant för begköparna och alla vill ha automat, rätt i intressant då diesel ju inte blitt billigare precis. Jag har haft både manuell och aut genom åren och skillnaden var stor.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1542327
VolvoB20 skrev: fre 26 maj 2023, 06:25 Ja V70N hade ju grymt rostskydd, V70II hade Ford börjat spara in på rostskyddet och på senaste modellerna verkar kineserna tagit besparingen på rostskydd ännu längre, synd.....

Det hänger väl ihop med hur premium man vill vara. Riktiga premiumköpare köper nytt och dumpar efter några år så rostskydd står långt ned på priolistan
V70N/S80/S60 har en väldigt bra konstruktion utan uppenbara rostfällor kombinerat med bra rostskydd.

Att överge det verkar vara legio för s.k. premiummärken, precis som du säger. Mercedes W124 var ju enastående bra konstruerad, likaså med Audi 100 (C44), men deras efterträdare blev ju bara sämre och sämre. Och givetvis är det ekonomiska beslut, men som kan slå tillbaka riktigt rejält om det går för långt, se bara på Mercedes W210 som skadade märket rejält p.g.a. kvalitetsproblem.

Kinesiska företags syn på kvalitet och premium är inte riktigt i linje med vad vi i Europa är vana vid heller, om det har fått fotfäste inom Volvo Cars lär begagnade Volvo vara skrotfärdiga efter 10 år...
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1542331
@VolvoB20, Folk vill inte "veva" längre utan vill ha det smidigare tror jag, de verkar vara bekväma i första hand. Hade bränsleförbrukningen varit intressant på riktigt kan man kunnat göra annat även med automat men som folk kör tror jag bara att de vänjer sig vid det ökade priset, blir ju som att koka grodan liknelsen. :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1542335
Nu tänkte jag inte på automat i allmänhet utan specifikt på XC70 med dieselmotorn. Där har automat en rejält högre förbrukning utom på viss landsvägskörning. Jag tyckte den inte alls var rolig att ha pga förbrukningen. Med manuell är den däremot sjukt snål tycker jag. Det var på något sätt en väldigt olycklig setup.

På nya modeller jag kört som V60 och XC60 däremot är skillnaden försumbar, även på min bmw gör automaten inte högre förbrukning
Användarvisningsbild
av apersson850
#1542338
Nu är det ju en diesel, som rent allmänt har lägre förbrukning är bensinare, men min XC70 D5 automat konsumerar mindre mängd drivmedel än vad min manuella 850 med bensinmotor gjorde.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1542341
MarcusJ skrev: fre 26 maj 2023, 08:37
VolvoB20 skrev: fre 26 maj 2023, 06:25 Ja V70N hade ju grymt rostskydd, V70II hade Ford börjat spara in på rostskyddet och på senaste modellerna verkar kineserna tagit besparingen på rostskydd ännu längre, synd.....

Det hänger väl ihop med hur premium man vill vara. Riktiga premiumköpare köper nytt och dumpar efter några år så rostskydd står långt ned på priolistan
V70N/S80/S60 har en väldigt bra konstruktion utan uppenbara rostfällor kombinerat med bra rostskydd.

Att överge det verkar vara legio för s.k. premiummärken, precis som du säger. Mercedes W124 var ju enastående bra konstruerad, likaså med Audi 100 (C44), men deras efterträdare blev ju bara sämre och sämre. Och givetvis är det ekonomiska beslut, men som kan slå tillbaka riktigt rejält om det går för långt, se bara på Mercedes W210 som skadade märket rejält p.g.a. kvalitetsproblem.

Kinesiska företags syn på kvalitet och premium är inte riktigt i linje med vad vi i Europa är vana vid heller, om det har fått fotfäste inom Volvo Cars lär begagnade Volvo vara skrotfärdiga efter 10 år...
Jag hade gärna kyssat i "Extra rostskydd 10.000kr" i listan på extrautrustning om det inneburit att bilen tagit en extra runda genom galvbadet.

Hade en gång en gammal Toyota som hela karossen var bortrostad på, allt bortom räddning utom plåtdörrarna som var som split nya efter alla år, inte en prick. Förmodligen hade de väl råkat fastna i galvbadet 10 sekunder längre än planerat. Så att göra bilar är ju igentligen busenkelt tydligen om man bara vill.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1542343
apersson850 skrev: fre 26 maj 2023, 09:33 Nu är det ju en diesel, som rent allmänt har lägre förbrukning är bensinare, men min XC70 D5 automat konsumerar mindre mängd drivmedel än vad min manuella 850 med bensinmotor gjorde.
Det var exakt samma bilar, samna årsmodell och samma utrustning och D5or. Den med automat var aldrig kul att åka i pga förbrukningen utom på riktig långkörning då skillnaden var mindre.

Min korta jobbpendling landade på 1.15 med automaten och 0.78 med manuell och då körde jag extremt försiktigt med båda.

Automaten kör ju något program för att värma upp motorn snabbt vilket innebär lägre växlar, högre motorvarv och mindre lock-up. Och när den väl gick över i normalläge efter 8 km så var jag ju alltid framme vid målet. :-o
av Malmstroem
#1542359
Jag har också haft en XC70 D5 -12 med automat. Det är helt korrekt att den tog mycket på kortkörning.

Om det spelar någon roll eller inte beror på din körprofil. Jag körde rätt lite kortkörning med den bilen. De flesta turer var längre. Det gjorde att jag inte störde mig speciellt mycket på den högre förbrukningen. Att den tog dryga litern per mil på den 5 km turen till affären den gjorde en gång i veckan medförde en överförbrukning på dryga 10 liter diesel om året i jämförelse med en manuell.

För mig vart det klart värt den något högre förbrukningen för bekvämligheten med automat. Som noterats tidigare är skillnaden försumbar på långkörning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1542368
Så kan det vara. Har ju fyra bilar i dagsläget med blandning av automater och manuella och tänker överhuvudtaget inte på vad det är för växellåda. i dem när jag kör, det sitter ju bara i ryggmärgen, ungefär som jag inte tänker på att hålla balansen på in MC Måste man tänka på växlingen och tycker den är krånglig att få till och är obekvämt bör man nog byta till automat direkt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 29

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]