Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1542422
Det där med uppvärmningsprogram för automatlådan gäller vintertid, när det är minusgrader. Jag som snart är ute på landsvägen får lockup efter 3-4 km. Det märks ingen större skillnad på förbrukningen på mina 30 km till jobbet om den gått utan lockup några kilometer eller ej. Så visst har det betydelse hur man kör.
En annan observation vi gjort är att det spelar ingen roll om man kör en D5 med 230 hk eller en D4 med 181. Förbrukningen är ungefär densamma ändå, när körningen är likvärdig. Det är den inte för våra två bilar över längre tid, då D5:an drar på släpfordon oftare, men bortsett från det så.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1542429
Jag har aldrig riktigt förstått syftet ned att vänta med lockup när lådan är kall. På nyare bilar tycks också lockup användas tidigare. På min gamla 940 gick lockup i direkt (den har ju ingen tempsensor alls i lådan). Visst gav det lite ryck när oljan var kall, men fungerade ju fint.
av Lövet
#1542436
frasse4 skrev:Jag har aldrig riktigt förstått syftet ned att vänta med lockup när lådan är kall. På nyare bilar tycks också lockup användas tidigare. På min gamla 940 gick lockup i direkt (den har ju ingen tempsensor alls i lådan). Visst gav det lite ryck när oljan var kall, men fungerade ju fint.
Det är för att värma oljan i växellådan snabbare. Varför det behövdes då, men inte nu, håller jag med om är lite oklart. Kanske har tekniken utvecklats på andra områden.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1542463
Högsta möjliga växlingskvalité och minsta möjliga slitage. Idag har man prioriterat bort det gentemot låg förbrukning i stället.
Jag kollade idag, när jag åkte iväg. Kallstart, fast det är ju 15° ute.
Tog tre km innan snittförbrukningen var nere på en liter milen. Efter en mil var den 0,75 l/mil. När jag var framme efter ca 30 km låg den på knappt 0,6 l/mil. Mätt över enbart de sista två milen visade den 0,50 l/mil.
Detta enligt färddatorn - något annat är ju inte möjligt under körning. Men det visar ändå tydligt vilken skillnad det är på de första kilometrarna gentemot resten.
av Doomis
#1542492
Det där är ju med Euroklassningen att göra för att motorn ska snabbare komma upp i sin arbetstemperatur att hålla högre varv när motorn är kall. Växellådan är ju programmerad så.
Vore det för skadligheten för växellådan att vara kall så har man sen 1995 momentbegränsning av lådan, programmet skulle annars aldrig låta motorn varva mer än 1500 varv.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1542494
Det har inte ett dugg med Euroklassningen att göra. Testerna för att verifiera den körs i 23°C numera, och tidigare körde man oftast i 30°C. Vid sådana yttertemperaturer används inte den här funktionen.
Däremot smörjer kallare olja sämre och växlar sämre.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1542505
Doomis skrev: lör 27 maj 2023, 18:59 Ok källa på det tack?
Den kommentaren är ju så 2015 :-D
av Lövet
#1542509
av Doomis
#1542532
Ja, lite sarkastiskt är jag när jag skriver så..
Tekniska belägg är alltid bättre när det gäller delade meningar. På forum har man alltid olika uppfattningar, så har det alltid varit.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 30

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]