Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#1541599
Angående typfel på V90CC så är det väl bara de mystiska vibrationerna som är svårlöst?
av Doomis
#1541608
Lövet skrev:Angående typfel på V90CC så är det väl bara de mystiska vibrationerna som är svårlöst?
Ja det kommer och går fortfarande. Sen luktar det mög i bilen ungefär varannan månad(nej mattproblemet tog inte bort detta), ca 2 ozonkurer om året, det blir bra några veckor typ. Torkarmotor fram strular ideligen, bytt på garanti 2 gånger redan, vatten i baklysena ojoj. Sen argumentet med att leka rally med bredställ på bilen är inte värt 600.000 kr som biljäveln kostade mig 2020. Då har jag en betydligt bättre bil för det om jag vill.
av valln
#1541613
V60CC har förmodligen 10 år bättre krocksäkerhet, ännu mera säkerhetssystem, likvärdigt utrymme i framsätet och förmodligen också baksätet. Adaptiva helt underbara led-ljus. Älg-kamera mm.

Har XC70 frihjul på automaten?
För övrigt en helt underbar funktion.
av Lövet
#1541621
Doomis skrev:Nä, men den har rattar som man kan ställa värmen med, det glömde visst kineserna.
Varför ska du ändra dem? Man ställer dem på 21 grader när man hämtar bilen sen rör man dem inte ;)
av skarj
#1541632
Dumheter att inte ha separat styrning för klimat, oavsett märke, ibland har man jacka, ibland har man t-shirt, ibland är det någon annan som kör, ibland har man solen på sig och det kompenserar dåligt, ibland fryser man, man kanske har feber, nog rattas det på temp. Antagligen är inte 21 grader, 21 grader särskilt ofta heller....
Själv skulle jag inte köpa en bil utan en separat styrning till klimatdelen, den elbil jag nyss lämnat tillbaka hade det till och med, bara ren inspelning att inte ha det, lite som att inte ha en spak till torkarna.

V60CC är snyggare också än XC70, en fördel till, men annars mest nackdelar för mig iaf, förresten, backkamera är en plump hos XC70, fattar inte hur Volvo tänkte då...
av valln
#1541634
Värmen är lätt att ändra och det gör jag då och då, det är aldrig någon panik.
Däremot finns det en knapp för max defroster och det är mycket mera panik efter, i allafall i norra Västerbotten på vintern.
Hoppas Volvo aldrig tar bort den.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1541661
Bild
skarj skrev: fre 19 maj 2023, 19:10 Dumheter att inte ha separat styrning för klimat, oavsett märke, ibland har man jacka, ibland har man t-shirt, ibland är det någon annan som kör, ibland har man solen på sig och det kompenserar dåligt, ibland fryser man, man kanske har feber, nog rattas det på temp. Antagligen är inte 21 grader, 21 grader särskilt ofta heller....
Själv skulle jag inte köpa en bil utan en separat styrning till klimatdelen, den elbil jag nyss lämnat tillbaka hade det till och med, bara ren inspelning att inte ha det, lite som att inte ha en spak till torkarna.
Så fungerar jag med, finns tillfällen för allt. Oftast har jag den inställd på 20.5 men ibland behöver jag justera lite 😁
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1541701
skarj skrev: fre 19 maj 2023, 14:45 Är EGR-problemen över?
Rosten?
EGR-problem får man nog dras med i de fall de förekommer. Volvo är långt ifrån ensamma om det, verkar svårt att undvika på Euro 6-motorer.

När det gäller rost är sista generationen V70/XC70 ingen höjdare heller, särskilt inte på ställen som inte syns. Väldigt stor skillnad mot föregående generation i konstruktionen, jag är hyfsat säker på att ekonomerna på Ford dikterade villkoren vilket i sin tur resulterade i något billigare och snabbare konstruktioner.

Min V70 2011 såldes ny i Jämtland, gick där som företagsbil/förmånsbil tills den byttes in. Sedan köpte jag den och lämnade omedelbart in den på rostskyddsbehandling. Just nu står bilen på plåtverkstad för reparationer, rostskador som aldrig hade upptäckts i tid om jag inte plockat ner tröskelkjolarna för omlackering när jag tänkte byta framskärmarna pga rostskador.
image.jpg
Höger tröskel
image.jpg (2.65 MiB) Visad 200 gånger
image.jpg
Vänster tröskel
image.jpg (2.62 MiB) Visad 200 gånger
Någon annan som vågar plocka ner plasten runtom på sin V70 eller XC70 för att kolla hur plåten därunder verkligen mår...?

Med tanke på de synliga rostangrepp jag sett i bl.a. framskärmar på bilar från 2016 tror jag att många kör omkring i bilar som ser fina ut på ytan, men i verkligheten är halvruttna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 30
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]