Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Gulvolvo
#1573115
Jag sålde min xc70 2013 d4 awd , 19k mil för 155.000:-. 4 tidigare brukare och flertalet handlare. Sålde den nu innan VoC avslutas och drar ner priset. Visst är det kanonbilar men efter 11 år började det bli lite småstrul/ reparationer. Jag resonerade att det är en för gammal bil att lämna in på verkstad men för ny och komplicerad att skruva i själv. Så den fick vandra vidare. Jag kommer inte köpa någon Volvobil igen. Speciellt inte efter dieselfemman slutat och den traditionella skuffen är ett minne blott. Härdanefter blir det bara asiatiska nyare bilar tyvärr.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1573134
Hade tänkt byta V70:n mot en XC70 2015/2016 men eftersom priserna sköt iväg så våldsamt blir det inte av. Någon SPA-Volvo blir det inte i framtiden heller, VEA-motorn är inte tillräckligt bra och lastutrymmet är inte heller något jag gillar. Elbil? Inte en chans! När det måste bytas bil blir det ingen Volvo.
av rosefors
#1573149
Jag har plöjt ner en rejäl summa pengar på att fräscha upp en V70-08 av ungefär samma anledningar för att ha som semester/åkabort-bil. Jag är totalt ointresserad av något nyare än det här (utöver det jag redan har).
av skarj
#1573372
Gulvolvo skrev: tor 14 mar 2024, 22:25 Jag sålde min xc70 2013 d4 awd , 19k mil för 155.000:-. 4 tidigare brukare och flertalet handlare. Sålde den nu innan VoC avslutas och drar ner priset. Visst är det kanonbilar men efter 11 år började det bli lite småstrul/ reparationer. Jag resonerade att det är en för gammal bil att lämna in på verkstad men för ny och komplicerad att skruva i själv. Så den fick vandra vidare. Jag kommer inte köpa någon Volvobil igen. Speciellt inte efter dieselfemman slutat och den traditionella skuffen är ett minne blott. Härdanefter blir det bara asiatiska nyare bilar tyvärr.
Går i exakt de tankarna, använder dessutom inte XC70n alls förutom lite rull så att inte bromsarna rostar, har för många bilar och kör nästan uteslutande Teslan nu, enligt mig är elbil svårslaget i körkänsla och snabb värme, nackdelarna är uppenbara, kör man ofta 40 mil eller längre då är det inget man bör ha, kör man som de flesta så är det helt överlägset, till alla som är så negative, testa!

Men XC70n är fortfarande värd pengar så närmast dumt i mitt fall att inte fundera på att låta den gå vidare, inga fel och fungerande VOC, så får jag runt 145 (svart in och utvändigt) så får den göra någon annan glad. Känns lite "lyxigt" att hålla den enda till långkörning 1 (max 2 ggr/år). Det klarar Teslan eller någon av de andra (lite små) då det behövs.
av UnleashFusion
#1573379
skarj skrev: sön 17 mar 2024, 10:22
Men XC70n är fortfarande värd pengar så närmast dumt i mitt fall att inte fundera på att låta den gå vidare, inga fel och fungerande VOC, så får jag runt 145 (svart in och utvändigt) så får den göra någon annan glad. Känns lite "lyxigt" att hålla den enda till långkörning 1 (max 2 ggr/år). Det klarar Teslan eller någon av de andra (lite små) då det behövs.
kolla med andra firmor och se vem som ger "högst erbjudande" och sälj den. om den bara står 98% av tiden. bättre att lägga dom pengarna till annat. :)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1573419
Jag skulle inte ha något emot elbil, men en elbil som drar minst 1800 kg är inte speciellt billig att skaffa och inte sådär jätterolig att dra husvagn längre sträckor med heller. Inte så länge man har begränsat med semesterdagar till det.
av Kadochnikoff
#1573422
Provat de flesta elbilarna förutom de extremdyra men är egentligen inte impad alls av någon, Tesla Y blev jag riktigt besviken på .
Billig inredningskvalitet , dåligt baksäte och framför allt en massa vägljud och vindbrus jämfört med min XC70 .
Borde inte biltillverkarna kommit längre än såhär år 2024 ?
När man kom ut på E4 lät det som i en gammal 850 från -95 istället för en ny bil .
av skarj
#1573431
apersson850 skrev: sön 17 mar 2024, 23:10 Jag skulle inte ha något emot elbil, men en elbil som drar minst 1800 kg är inte speciellt billig att skaffa och inte sådär jätterolig att dra husvagn längre sträckor med heller. Inte så länge man har begränsat med semesterdagar till det.
Det är nog sant, 1600 kg börjar vara vanligt, men drar man så tunt så kan det vara värre, men kan ju bli husbil framgent, då kanske läget blir ett annat. Folk gör som de vill, men kommentarer som "jag ska aldrig ha elbil" brukar komma from dem som inte provkört. Sedan är det inga problem för mig att andra kör den bil dom vill, så klart.
av skarj
#1573432
Kadochnikoff skrev: sön 17 mar 2024, 23:35 Provat de flesta elbilarna förutom de extremdyra men är egentligen inte impad alls av någon, Tesla Y blev jag riktigt besviken på .
Billig inredningskvalitet , dåligt baksäte och framför allt en massa vägljud och vindbrus jämfört med min XC70 .
Borde inte biltillverkarna kommit längre än såhär år 2024 ?
När man kom ut på E4 lät det som i en gammal 850 från -95 istället för en ny bil .
Klokt att testa och klokt att inte byta om man inte är nöjd, men det har nog mindre med el att göra och mer med att hitta något som passar att göra, men ingen ska väl byta ner sig, bättre och billigare att inte byta då.

Dör mig som gillar att byta och testa bilar är läget ett annat, Teslan är tystare med sommarhjul än XC70n men med dubbdäck är den inte tystare, i mitt fall, den är tystare än Toyotan och Mitsubishin under alla omständigheter (också mina bilar). Rät lika med el KIAn jag hade innan.

Personligen tycker jag de flesta elbilarna jag testat är mysigare att köra än samtliga bensin/diesel/hybrid jag haft. Men så drar jag aldrig (nästan) släp heller.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1573446
Apropå elbilar och släp...
Tycka vad man vill om KIA, men att EV9 får dra 2,5 ton är ganska imponerande. Inte ens Tesla X Plaid som kostar avsevärt mycket mer kommer upp till den nivån.
En EV9 med Kabe Imperial Hacienda 1000 på kroken, kan det bli bättre? :-)
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 30

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]