Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MarcusJ
#1547089
apersson850 skrev: ons 12 jul 2023, 21:39 Jag pekade på hur mycket priset sjunkit jämfört med att köpa något liknande nytt idag.
Jag köpte XC70 hellre än dåvarande XC60, för XC60 var för liten. Av samma anledning kan en V90CC inte ersätta en XC70 fullt ut. Det är väl det som håller priset uppe.
Priserna på begagnade XC70 har ju stigit med 20000-50000 det senaste halvåret, någon som har koll på prisutvecklingen på V90 och V90CC?
av VolvoJull3
#1547119
Intressant iallafall att bilar som ersatts av en ny generation ökar i värde. Min V70 D4 AWD my 2015 har inte tappat många tusenlappar heller, mot vad jag köpte den för 2020.
av Lövet
#1547122
apersson850 skrev:Jag pekade på hur mycket priset sjunkit jämfört med att köpa något liknande nytt idag.
Så är det ju absolut, det drar upp begpriserna. Det som förvånar mig är att det borde dra upp priserna på v90cc mer än xc70 men verkar inte göra det. Snart känns det som XC70 kommer vara dyrare än V90CC. Jag är inte dummare än att jag förstår att bilhandlarna sätter priser som säljer, och onekligen får de iväg bilarna, men jag kan inte för egen del känna att det är rimligt.
av skarj
#1547158
Tillgång och efterfrågan är alltid rätt och rimligt om än även märkligt, men det är väl bara att se det som att utbudet av V90 är större av naturliga anledningar.
av Lövet
#1547182
skarj skrev:Tillgång och efterfrågan är alltid rätt och rimligt om än även märkligt, men det är väl bara att se det som att utbudet av V90 är större av naturliga anledningar.
Jag köper att det är så. Jag förstår det bara inte. I mångt och mycket är XC70 traktormässig jämfört med V90CC. Men visst, det finns säkert vissa typer av hundburar och sånt som inte passar i V90 på grund av den mer lutande bakluckan. Att det är så många med just dessa hundburar är dock så märkligt tycker jag ;-)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1547193
Jag har ingen hundbur, eller hund heller för den delen, men jag har kollat och kunnat konstatera att det jag stoppar i bilen för att inte överlasta husvagnen när jag drar den, det går inte in i en V90.
av skarj
#1547211
Nja inte märkligare än bland andra varor som är populära och inte populära, Man gillar den 4-cyl VEA motorn sämre, gillar stolarna sämre, så de är inte så populära begagnade, men d är ju fortfarande dyrare än XC70. Om marknaden fortfarande fylldes på med XC70s skulle nog priset sjunka. Det man bör titta på är varör V90 känns billig i jämförelse, positivt om man vill ha en. Men det brukar finnas anledningar och förklaringar. Kan räcka med nostalgi...Men XC70 är bekväm och praktisk, det är en bra kombo plus hög markfrigång och relativt tyst.
av William85
#1547343
XC70 är ju långt ifrån ensam om hög värdering, samma gäller Outback, Passat Alltrack mfl. Det blir väl kanske en trängd marknad när nya bilar av typen har 13-15000kr i skatt första 3 åren så påfyllningen varit begränsad. (Förutom Outback som lurar systemet med etanol)

Sen 7-8% ränta på billån gör att många kanske begränsar sin budget till typ 200 000kr vilket gör att även äldre modeller hålls uppe i pris?

Nån sa att exporten varit rekordstor sista tiden med kronan så svag, kanske är ett gäng XC70 som gått till Finland?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 30

Hämtat nya dörrsidor till 850T, men en[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]

Oljud under bilen

Tycker det låter både fram o bak, ska […]

silen blir sådär på ett par tusen[…]