Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marjo775
#1558002
Hej,
Jag letade tidigare efter information hur man kan konvertera från manuell stol till elektrisk med minne, på min v70-12 Jag hittade ingen info, så nu dokumenterar jag mina lärdomar under mitt byte. Resultatet är en elstol från skroten och från samma årsmodell, som kan manövreras så länge tändningen är på. Dessutom kan minnesknapparna användas. När jag sätter mig i bilen och håller inne en minnesknapp, går stolen till rätt position. Men minnet är inte kopplat till nyckeln och backspeglar. För det krävs CAN anslutning och Volvo uppdatering, vilket många forum säger bara kan göras på fabrik.

Sagt och gjort, av med batteripol och sedan ur med gamla stolen. Lossar tyget för ryggstödet och tar ut airbag. Infästning för stolarna är mekaniskt lika. Men elektrisk skiljer de åt. Elstolen har ytterligare 5 anslutningskablar. Av dessa är har en kontakt 2st blå cankablar, som går till manöverpanelen på elstolen. Dessa lämnar jag helt oanslutna. Panelen kan styras ändå via knapparna. För övrig finns en kontakt med 2st grova kablar, svart och röd. Här ansluter jag Jord och +12V respektive. Till det drar jag matning från tändaruttaget vid baksätet, vilket är enkelt att komma åt. Därmed kopplas och bryts strömmen med tändningen. Minnet verkar ändå hålla sig minst ett dygn. Återkommer hur länge minnet håller. Den 5e kabeln är randigt röd/vit, sitter på en kontakt brevid tidigare +12v. Jag ansluter även här +12V från cigarettutaget, då den matar logiken på kontakt panelen. Möjligen kan en fast +12V här hålla minnet i liv en längre tid. Med ovan koppling fungerar stolen enligt första stycket ovan.

Vad var struligt:
1. Om man kopplar bort elkontakter, utan att ta bort batteripol, så får man meddelande vid hastighetsmätaren att airbag har fel. Denna felkod måste man släcka med Vida eller liknande.
2. Dessutom missade jag en dummy kabel under stolen som kommer upp vid manöverpanelen, men som inte är inkopplad. Oviktig tänkte jag och fick som brev på posten airbaglampa och B00791B felkod, vilket har med bältesspännaren att göra. Tyvärr har jag ingen bältesspännare på min V70 Efter 24h letande hittar jag att Volvo gjort recall på dessa och satt en resistiv terminering på kabeln. 😭 Efter att ha flyttat över termineringen och ny vida reset, är felet borta.
3. Airbagen passar vid överflytt men inte tillhörande jordkabel. Jag borrar nytt hål i stolsryggens plåt, och skruvar fast jordkabeln.
4. Sockerbitar hör inte hemma under en stol som rör sig. 😀 Kabel drogs snabbt ur. Lödde därför ihop matnings kablar och buntbandade allt som hängde under stolen.

Ett enkelt jobb, som inklusive nya lärdomar ändå tog några dagar. Om jag lär mig använda forumet, kommer jag lägga upp illustrativt bilder.
av Jtr
#1570315
andreasw skrev:Hej!

Har en Momentum xc70 med tygstolar och ingen elstyrning. Jag vill sätta in elstolar, går det? Vilka volvo modeller passar att byta med?

Hej, hur gick det för dig...? ? ?Jag är lite inne på exakt samma spår... / Jtr.
av Jtr
#1570398
Hejsan alla! Var fräck av mig och kapade denna tråden :-o så bumpar upp den igen.

>(Tanken är att handla elstol XC70 Sport)

Har vi någon annan som gett sig på följande tro...?

Ha det gött / Jtr ;-)
Öppna bilen

Lite lustigt, har precis samma problem nu när[…]

Kollat säkringarna under handskfacket? :[…]

Jag har fått samma problem med min XC70 fr&a[…]

Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]