Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mimeck
#1540715
Har en 2011:a som gnisslar irriterande mycket och högt.
Enligt en passagerare verkar det komma från B-stolpen(?). Den bredvid passagerarsätet.
Det kanske stämmer men jag tycker att det kanske kommer lite längre bakifrån.

Det gnisslar under några kilometer där vägen är "lite ojämn". Måste vara några speciella ojämnheter just där för jag hör det aldrig annars och vägen är inte speciellt jämn nånnstans.

Har smort dörrlister och gångjärn. Kom på nu att jag nog glömt att smörja dörrlåsen.

Hittar jag inget annat så ska jag skala av stolpen ifall det är nått där.

Har försökt att känna på inredningen och hålla i dörrarna när jag kör men det är skitsvårt att hitta var det kommer ifrån.

Kanske ska vara passagerare själv så att jag kan leta medans bilen rullar.
#1540808
Har funderat på bussningarna. Har varit med om att ljud i bakvagnen hörts långt ifrån själva källan till ljudet. När en bak-fjäder gick av så small det i framändan när jag körde i vissa gupp.
Det small så att det gjorde ont i kroppen. Förstår inte hur det ljudet kunde uppstå och förflytta sej så långt från källan (fjäderbrottet)

En annan lösning är att dom hyvlar vägen och jag förtränger alltihop...
av JcN
#1543297
Gnisslet försvann igår för mig efter jag bytte bussningarna (de främre i längsgående länkarmarna bak) till fina i polyuretan från powerflex. Den vänstra kunde jag bryta ur med händerna, den högra var nära på lika slut.

Speedparts har bra pris:

https://shop.speedparts.se/sv/prod/volv ... ak-17.html

Vparts har en bra guide:



Jag demonterade även hjulet men det som gav mest i extra steg var att även skruva loss den undre lilla länkarmen från dess yttre fästpunkt i längsgående länkarmen. Då kunde jag spänna ner allt mycket mer, gjorde underverk för att komma åt.
Jag änvände en tving istället för polygrip. Den svarta ytterringen strävar endel så jag spände åt med spännband vartefter den svarta ringen kom på plats för att den inte skulle vandra ur spår igen. Stora buntband går säkert också bra att använda.
Har man ingen tigersåg går det utmärkt att nyttja bågfil.

Förslagsvis tar man även tillfället i akt att gå över underredet (mycket galvsläpp och punktsvetsar) och fästet till bromsslangen på bilen med stålborstar av varierande storlek och därefter sprayar på tunt rostskydd så som FliudFilm, Woolwax eller motsvarande produkt. Jag köpte FluidFilm från Amazon. Rekommenderar även gå över resterande delar i bakvagnen med stålborstar, tryckluft och rostskydd enligt tidigare när man ändå är där.

// Jonas
#1543416
JcN skrev: sön 04 jun 2023, 13:11Förslagsvis tar man även tillfället i akt att gå över underredet (mycket galvsläpp och punktsvetsar) och fästet till bromsslangen på bilen med stålborstar av varierande storlek och därefter sprayar på tunt rostskydd så som FliudFilm, Woolwax eller motsvarande produkt. Jag köpte FluidFilm från Amazon. Rekommenderar även gå över resterande delar i bakvagnen med stålborstar, tryckluft och rostskydd enligt tidigare när man ändå är där.

// Jonas
Alltid bra att göra sådant när man ändå är "där" s.a.s

Fluidfilm har jag aldrig använt.

https://www.amazon.se/Fluid-Film%C2%AE- ... 7009&psc=1

Är det verkligen så bra för 290 kr + 155 kr i frakt?

Har alltid klarat mig med tunn dinitrol, hålrumsvätska eller dyl som finns i bilbutiker, billtillbehörsvaruhus, marknader o.s.v.
#1543436
hakano skrev: mån 05 jun 2023, 19:26
JcN skrev: sön 04 jun 2023, 13:11Förslagsvis tar man även tillfället i akt att gå över underredet (mycket galvsläpp och punktsvetsar) och fästet till bromsslangen på bilen med stålborstar av varierande storlek och därefter sprayar på tunt rostskydd så som FliudFilm, Woolwax eller motsvarande produkt. Jag köpte FluidFilm från Amazon. Rekommenderar även gå över resterande delar i bakvagnen med stålborstar, tryckluft och rostskydd enligt tidigare när man ändå är där.

// Jonas
Alltid bra att göra sådant när man ändå är "där" s.a.s

Fluidfilm har jag aldrig använt.

https://www.amazon.se/Fluid-Film%C2%AE- ... 7009&psc=1

Är det verkligen så bra för 290 kr + 155 kr i frakt?

Har alltid klarat mig med tunn dinitrol, hålrumsvätska eller dyl som finns i bilbutiker, billtillbehörsvaruhus, marknader o.s.v.
Nu vet jag inte vad de tunna Dinitrolprodukterna har för egenskaper men tex Fluidfilm ska stoppa fortsatt oxidering och inte kapsla in fukt. Behandling kommer, på utsatta ställen, behöva bättras på med tiden då det mekaniskt kommer slitas.
Var ett tag sedan jag beställde de 4 flaskorna jag köpte men vill minnas att jag betalade runt 400 och nån 50-lapp i frakt. Blir ju rätt dyrt med över 150 i frakt. Var från samma butik, tbs-aachen.

// Jonas
#1543438
JcN skrev: tis 06 jun 2023, 00:16 Nu vet jag inte vad de tunna Dinitrolprodukterna har för egenskaper men tex Fluidfilm ska stoppa fortsatt oxidering och inte kapsla in fukt. Behandling kommer, på utsatta ställen, behöva bättras på med tiden då det mekaniskt kommer slitas.
Var ett tag sedan jag beställde de 4 flaskorna jag köpte men vill minnas att jag betalade runt 400 och nån 50-lapp i frakt. Blir ju rätt dyrt med över 150 i frakt. Var från samma butik, tbs-aachen.

// Jonas
Det är väl ungefär samma egenskaper, tränga undan vatten och förhindra fortsatt oxidering.
Här är en jag använt ibland.

https://verktygsboden.se/garage-verksta ... ?att=spray
#1543468
Måste få nått gjort på det här...

Har ju ingen billyft men verkstadsdomkraften lyfter hyffsat högt. Går det bra att göra om bilen är upplyft 1/2m +- några dm.
Pallar givetvis inunder så det blir säkert.

Lutar åt att lämna in bilen.
#1543471
hakano skrev: tis 06 jun 2023, 00:50
JcN skrev: tis 06 jun 2023, 00:16 Nu vet jag inte vad de tunna Dinitrolprodukterna har för egenskaper men tex Fluidfilm ska stoppa fortsatt oxidering och inte kapsla in fukt. Behandling kommer, på utsatta ställen, behöva bättras på med tiden då det mekaniskt kommer slitas.
Var ett tag sedan jag beställde de 4 flaskorna jag köpte men vill minnas att jag betalade runt 400 och nån 50-lapp i frakt. Blir ju rätt dyrt med över 150 i frakt. Var från samma butik, tbs-aachen.

// Jonas
Det är väl ungefär samma egenskaper, tränga undan vatten och förhindra fortsatt oxidering.
Här är en jag använt ibland.

https://verktygsboden.se/garage-verksta ... ?att=spray
Priset för den burken motiverar ju inte att beställa de jag köpte. Resultatet i slutändan blir det man eftersträvar, få stopp på oxidering/korrosion så gott det går. Tack för tipset och länken.

// Jonas
#1543472
mimeck skrev: tis 06 jun 2023, 13:37 Måste få nått gjort på det här...

Har ju ingen billyft men verkstadsdomkraften lyfter hyffsat högt. Går det bra att göra om bilen är upplyft 1/2m +- några dm.
Pallar givetvis inunder så det blir säkert.

Lutar åt att lämna in bilen.
Jag skulle inte vilja ligga under bilen och göra detta. Har inte tiden eller tålamodet för kreativiteten som då skulle behövas längre. Om jag inte haft tillgång till billyft och bra verktyg hade jag lämnat till verkstad.

// Jonas

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]