Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
#1541754
Allt klart, min gissning är att det hade kommit snett redan från fabrik eller att det fanns någon defekt som låste motståndet, det var en del pill att få ut det när det väl släppt, blev ett rejält grepp med polygrip och ett knäck till sist, trodde att det skulle bli ett leende att få in det nya motståndet, men det var rena straffsparken i jämförelse. Lätt handkraft att vrida det i läge samt lätt klick med kontakten när motståndet var på plats. Hade iof sprayat både där kontakten ska in samt "låsen" på det nya motståndet med silikonspray för att underlätta montage samt ev. ytterligare byte i framtiden. men det var det absolut enklaste av hela processen *pust*.

Tog isär det gamla motståndet, men kan inte se något uppenbart i elektroniken, ingen lukt heller, inget smält. Men vore tacksam om detta inte behöver upprepas :)
Tack för alla tips!
av skarj
#1541817
En gissning efter reflektion är att det ena fästet (på bilsidan) knäcktes vid sista vridet (antagligen felmontering) och därför var det så lätt att klicka dit det nya motståndet för hand. Men lite av en gissning...
Användarvisningsbild
av apersson850
#1542230
När effektsteget gav upp i den 745:an som jag hade en gång syntes ingenting heller vid en okulär besiktning av insidan. Men det satt en MOSFET där, tror det var i TO-220-kapsling, och mätte jag på den var den ungefär som en trådstump i motståndsvärde när den var avstängd. Praktfull kortslutning, med andra ord.
av Doomis
#1542536
----> Skarj Grundorsaken tror jag inte har med själva steget att göra, Volvos(Fords) knallhattskonstruktion av fläktmotorn gör att den suger in skit om man har otur(frågan är inte hur utan när)som gör att fläkten går tungt om man har otur. Jag säger inte att du ska byta fläktmotor, men ha det i beräkningen om det sker igen.
av skarj
#1542576
Jag förstår, får hoppas att jag slipper, känner inget sug just nu att ge mig på fläktmotorn, kändes tillräckligt besvärligt att byta effektstege :-D

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)

Lös motorlampan och visade det nån fel[…]