- ons 10 maj 2023, 13:09
#1540558
Volvo XC70 D4 2013 aut momentum.
Börjar med den korta förklaringen, fyller i med lite mer info längre ner om det behövs för att få ett tips.
Under körning (kört ca 1 mil) så börjar kupéfläkten tokvarva och det blåser kallt, tar det med ro, börjar sedan att irritera mig och rattar på lite högre temp i bilen för att den ska lugna sig (tänker om det är solsensorn som överreagerar), ingen skillnad, börjar ratta ner fläkten manuellt, tillsynes ställs fläkten ner men inget händer med ljud eller blås, fortfarande kraftigt blås trots 1-2 plupp på fläkten på skärmen. Luften växlar mellan varm och kall då jag fortsätter leka med temp, men samma intensitet.
Stannar bilen på Bauhaus och kupéfläkten spinner oförändrat vidare, tänker att den kanske efter går en stund, men efter 30-60 min (kollat in gasolgrillar och väntat på hjälp samt snackat med granne) så är det fortfarande fullt blås inne i bilen när jag kommer ut, inser att det blir hem och lyfta minuspolen, och där är vi nu. Inget annat får stopp på kupéfläkten, kylarens fläktar går inte (vilket en passat körde på med i samband med regenerering av partikelfiltret). Anar att det är någon givare som kastat in handduken, men om någon direkt vet felet eller var jag börjar vore det tacksamt!?
Till den längre förklaringen, skrev i vintras att det är dåligt flås i uttagen i bilen (nu ren storm) även om man brassar på manuellt, kan detta ha något samband? Den har fram tills detta idag varit väldigt sparsam med att varva på fläkten.
Mu är det fullt varv men verkar hitta ännu mera kraft att blåsa på med då och då, tycker iaf att ljudintensiteten varierar lite nu när jag körde tillbaka.
Finns det en given givare eller början på felsökningen, har ingen felkodsläsare att tillgå nu, men bilen indikerar inget fel.
Börjar med den korta förklaringen, fyller i med lite mer info längre ner om det behövs för att få ett tips.
Under körning (kört ca 1 mil) så börjar kupéfläkten tokvarva och det blåser kallt, tar det med ro, börjar sedan att irritera mig och rattar på lite högre temp i bilen för att den ska lugna sig (tänker om det är solsensorn som överreagerar), ingen skillnad, börjar ratta ner fläkten manuellt, tillsynes ställs fläkten ner men inget händer med ljud eller blås, fortfarande kraftigt blås trots 1-2 plupp på fläkten på skärmen. Luften växlar mellan varm och kall då jag fortsätter leka med temp, men samma intensitet.
Stannar bilen på Bauhaus och kupéfläkten spinner oförändrat vidare, tänker att den kanske efter går en stund, men efter 30-60 min (kollat in gasolgrillar och väntat på hjälp samt snackat med granne) så är det fortfarande fullt blås inne i bilen när jag kommer ut, inser att det blir hem och lyfta minuspolen, och där är vi nu. Inget annat får stopp på kupéfläkten, kylarens fläktar går inte (vilket en passat körde på med i samband med regenerering av partikelfiltret). Anar att det är någon givare som kastat in handduken, men om någon direkt vet felet eller var jag börjar vore det tacksamt!?
Till den längre förklaringen, skrev i vintras att det är dåligt flås i uttagen i bilen (nu ren storm) även om man brassar på manuellt, kan detta ha något samband? Den har fram tills detta idag varit väldigt sparsam med att varva på fläkten.
Mu är det fullt varv men verkar hitta ännu mera kraft att blåsa på med då och då, tycker iaf att ljudintensiteten varierar lite nu när jag körde tillbaka.
Finns det en given givare eller början på felsökningen, har ingen felkodsläsare att tillgå nu, men bilen indikerar inget fel.