Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skarj
#1540558
Volvo XC70 D4 2013 aut momentum.
Börjar med den korta förklaringen, fyller i med lite mer info längre ner om det behövs för att få ett tips.
Under körning (kört ca 1 mil) så börjar kupéfläkten tokvarva och det blåser kallt, tar det med ro, börjar sedan att irritera mig och rattar på lite högre temp i bilen för att den ska lugna sig (tänker om det är solsensorn som överreagerar), ingen skillnad, börjar ratta ner fläkten manuellt, tillsynes ställs fläkten ner men inget händer med ljud eller blås, fortfarande kraftigt blås trots 1-2 plupp på fläkten på skärmen. Luften växlar mellan varm och kall då jag fortsätter leka med temp, men samma intensitet.

Stannar bilen på Bauhaus och kupéfläkten spinner oförändrat vidare, tänker att den kanske efter går en stund, men efter 30-60 min (kollat in gasolgrillar och väntat på hjälp samt snackat med granne) så är det fortfarande fullt blås inne i bilen när jag kommer ut, inser att det blir hem och lyfta minuspolen, och där är vi nu. Inget annat får stopp på kupéfläkten, kylarens fläktar går inte (vilket en passat körde på med i samband med regenerering av partikelfiltret). Anar att det är någon givare som kastat in handduken, men om någon direkt vet felet eller var jag börjar vore det tacksamt!?

Till den längre förklaringen, skrev i vintras att det är dåligt flås i uttagen i bilen (nu ren storm) även om man brassar på manuellt, kan detta ha något samband? Den har fram tills detta idag varit väldigt sparsam med att varva på fläkten.

Mu är det fullt varv men verkar hitta ännu mera kraft att blåsa på med då och då, tycker iaf att ljudintensiteten varierar lite nu när jag körde tillbaka.

Finns det en given givare eller början på felsökningen, har ingen felkodsläsare att tillgå nu, men bilen indikerar inget fel.
av skarj
#1540570
Billen har fått stå en timma eller något liknande, lägger man på minuspolen så startar kupéfläkten direkt (fullt blås, eller näst intill iaf).
Så att bryta strömmen hjälper inte, förutom att den inte drar ut batteriet.
av skarj
#1540600
Är efter lite sökningar inne på att det är det sk "fläktmotståndet", någon som gjort detta som vet varför man inte kan vrida loss "motståndet" med kabeln på plats? Det verkar som att en av svårigheterna är just att demontera kabelkontakten pga att det är trångt, tänker som man kan göra med en strålkastarlampa eller liknande, vrid loss och sedan sedan ta loss kontakten, istället för det omvända, men det kanske inte går?
av UnleashFusion
#1540608
skarj skrev: ons 10 maj 2023, 19:39 Är efter lite sökningar inne på att det är det sk "fläktmotståndet", någon som gjort detta som vet varför man inte kan vrida loss "motståndet" med kabeln på plats? Det verkar som att en av svårigheterna är just att demontera kabelkontakten pga att det är trångt, tänker som man kan göra med en strålkastarlampa eller liknande, vrid loss och sedan sedan ta loss kontakten, istället för det omvända, men det kanske inte går?
har du läst/kollat denna tråd? viewtopic.php?t=126435
av skarj
#1540619
Japp, tackar, det är efter den jag börjat inse att det nog är samma problem jag har, men funderar på varför man inte plockar ut motståndet med kablarna p-plats, men det kanske jag förstår när jag provar, men ska få tag på ett nytt motstånd först.
av binkie
#1540628
skarj skrev: ons 10 maj 2023, 21:02 Japp, tackar, det är efter den jag börjat inse att det nog är samma problem jag har, men funderar på varför man inte plockar ut motståndet med kablarna p-plats, men det kanske jag förstår när jag provar, men ska få tag på ett nytt motstånd först.
Jag brukar plocka lös motståndet med kontaktstycket fortfarande sittande i motståndet sen tar jag lös kontaktstycket när motståndet hänger löst. Lossa bara på batteriet innan då det kan spruta eld om motståndets kylflänsan kommer åt jord.
av skarj
#1540629
Ja, det är just det jag tänkte prova också, närjag läst att det är så besvärligt att få loss kontakten, men har inte hittat någon som gjort det, så jag tänkte att det kanske inte går av någon anledning, men då ska jag göra som du.
Ja, har kopplat loss jorden redan då den kör maxfläkt hela tiden annars, men antar att man vid montering av den nya kan ha den hängandes i trådarna bara för att testa att problemet är löst, innan återmontering om man håller den från metall samt kör en kortare stund, så hinner nog inte motståndet bli för hett utan "fläkt".
av skarj
#1540681
Volvo ville ha 19xx för effektsteget som de kallar det, blev en beställning från Tyskland istället, 588 kr (om jag minns rätt) inkl 99 kr i frakt, Mahle, så det borde vara OK kvalla, sen får jag inte delen direkt förstås, lokala volvohandlaren hade 9 på lager och sa att det var ett vanligt fel...hmmm.
Med tanke på prisskillnaden så kan jag vänta.
av skarj
#1540799
Googlade med Volvos nummer 30767040, så landade det vid en Mahle, don är ju bra vad gäller filter och annat år de tyska bilarna, så hoppas att inte deras effektsteg är skrot, även original verkar ju lite av en förbrukningsvara. Lär väl bli kortis inne i steget så det i mitt fal blivit maxeffekt (eller ingen reducering eller hur nu funktionen är, hos dem där fläkten lägger av, lär det bli avbrott.

Med tanke på designen, kan man tänka sig att den går varm.

Kolla på LMM, det ska stå 016 eller 00[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]

Det är kanske samma problem som på 740.[…]

XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]