Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1535696
Hejsan !
Jag har en 2011 v70 D5 manuell. Det som jag märkte med bilen är att siffrorna i displayen som visar nuvarande förbrukning ökar ibland och den visar inte som innan det bruka göra i samma körsträcka och körstil. En anna grej som märkte är att när man släpper gaspedalen o motorbromsar förbrukningen går inte ner till 0.0 istället visar runt 1.2-1-5. Detta händer en gång i varannat väcka och när bilen når lite högre temperatur. Jag gissar att bilen regenerera DPF men inte säker med detta och haft bilen bara i 3 månader så vet inte mycket om volvo dieslar. Är det andra som har märkt något vi sånt förbrukning
:-) Tack på förhand för eran svar :-)
#1535723
Sally skrev: tis 28 mar 2023, 17:30 Hejsan !
Jag har en 2011 v70 D5 manuell. Det som jag märkte med bilen är att siffrorna i displayen som visar nuvarande förbrukning ökar ibland och den visar inte som innan det bruka göra i samma körsträcka och körstil. En anna grej som märkte är att när man släpper gaspedalen o motorbromsar förbrukningen går inte ner till 0.0 istället visar runt 1.2-1-5. Detta händer en gång i varannat väcka och när bilen når lite högre temperatur. Jag gissar att bilen regenerera DPF men inte säker med detta och haft bilen bara i 3 månader så vet inte mycket om volvo dieslar. Är det andra som har märkt något vi sånt förbrukning
:-) Tack på förhand för eran svar :-)
Märker av precis samma, dock inte så ofta! Kör du såpass att den hinner köra klart regenereringen? Jag märker även att landsvägsförbrukningen brukar öka från 0.4l/milen till 0.7l/milen under någon mils körning.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]